Hvis man står på Kvæsthusmolen, ud for Sankt Annæ Plads eller ved Amalienborg kan det blotte øje næsten ikke undgå at få øje på Holmen. Langt sværere er det at komme til området på den anden side af havnen. Det ville en gang- og cykelbro over havneløbet ændre på - og det ville ikke alene være en fordel for Holmen, men for store dele af Christianshavn.
Det vurderer Hans Thor Andersen, lektor i byudvikling ved Københavns Universitet.
»Holmen ligger, så man uden problemer kan se det centrale København. Men at nå dertil er som at køre hele vejen til Utterslev Mose. Hvis der var en gang- og cykelbro over havnen, så ville det ikke alene begrænse trafikken, det ville også være en fordel for store dele af Christianshavn, fordi man pludselig kunne nå det centrale københavn langt hurtigere,« siger Hans Thor Andersen.
Han peger på, at en bro også er en fordel for gæsterne til Operaen og brugerne af de uddannelsesinstitutioner, der har til huse i området - Arkitektskolen blandt andet. Til gengæld tror Hans Thor Andersen ikke, at en gang- og cykelbro betyder det store for Holmens fremtidige udvikling. Området er udlagt som et potentielt nyt boligområde i København, og de i dag cirka 330 boliger kan i løbet af omrking 20 år blive suppleret med yderligere 8.500 boliger.
»Det er klart, at hvis først man kan komme nemmere til området, så bliver det også mere attraktivt at placere flere ting derude. Men i et længere tidperspektiv er en gang- og cykelbro ikke nok. Der er behov for helt andre trafikale forbindelser - motorvej og Metro for eksempel,« påpeger Hans Thor Andersen.