Nyhedsavisens udsendte medarbejder
BASRA, IRAK: Når de sidste danske soldater forlader Irak den 23. december, bliver de britiske soldater i Basra efterladt med et alvorligt problem.
Briterne han nemlig ikke helikoptere nok til at bevogte de lastbilkonvojer, som kører med livsvigtige forsyninger til soldaterne i det krigshærgede land.
Det får nu den øverste chef for de britiske helikopterstyrker i Basra, oberst Ian Marston, til at rette en direkte appel til de danske styrker om at blive i Basra.
»Vi har ikke helikoptere nok til at kontrollere vejene. Det er jo en politisk beslutning i Danmark, som vi ikke skal blande os i, men vi ønsker, at danskerne bliver hernede. De har gjort det fantastisk, og de efterlader et hul i vores sikkerhed,« siger Ian Marston
Siden de fire danske Fennec-helikoptere erstattede den danske bataljon med landsoldater i august 2007, er antallet af vejsidebomber mod konvojer i Basra faldet drastisk.
Færre bomber
Hvor der tidligere var næsten en livsfarlig vejsidebombe om dagen, har kun været to enkelte bomber i de fem måneder, hvor de danske helikoptere har fløjet foran konvojerne og spejdet efter bomber.
»Vi ser langt færre vejsidebomber, fordi oprørerne frygter de hurtige danske helikoptere og fordi piloterne kan spotte bomberne fra luften og advare konvojerne,« forklarer Ian Marston
Han fortæller, at briterne i fremtiden må presse deres helikoptere til de yderste.
»Vores egne helikoptere er allerede under pres af andre opgaver. Derfor må vi nu løbe endnu hurtigere. Men der er selvfølgelig en grænse for, hvor meget vi kan spænde buen,« siger Ian Marston, som vurderer, at det i fremtiden ikke vil være alle konvojer, som får helikopterstøtte.
Den danske chef for styrkerne i Irak oberstløjtnant S Jessen vurderer, at der vil være opgaver for danskerne flere år ud i fremtiden, hvis de danske politikere ønskede det.
Kan flyve længere
»Vi har fået rigtig mange tilkendegivelser fra briterne på at blive hernede. Der vil være arbejde til os lige så længe, som der er koalitionsstyrker hernede. Briternes Lynx-helikoptere er ikke lige så velegnede til opgaven som vores, fordi vi kan flyve længere på en tank og være længere tid hos konvojen. Briterne skal nok klare den, det er de jo nødt til. Men det er hårdt at tage hjem, når vi ved, at de har brug for os,« siger S. Jessen.