At sælge sin bolig er en stor ting. Køb eller salg af bolig er typisk den største investering vi foretager i livet, og derfor er det vigtigt, at du benytter den rigtige ejendomsmægler. Der er flere parametre, du kan vurdere din fremtidige mægler på. Én måde hvorpå du kan finde den rigtige mægler, er ved at kigge på såkaldte liggetider og prisjusteringer på de boliger, som mægleren har til salg. Dette er særligt interessant at kigge på, hvis det f.eks. er vigtigt for dig at få solgt din bolig hurtigt.
Hvilken betydning har liggetiden?
Når man taler om liggetid inden for ejendomsmæglerbranchen, snakker man om det antaldage, hvor en bolig har ligget til salg. Der kan være flere grunde til, at en bolig har været til salg i lang tid. Det kan have noget at gøre med selve boligen, men det kan også reflekteremæglerens evne til at finde de rigtige købere. I forhold til boligen selv, kan særligt boligens
placering, samt stand, have indflydelse på, hvor mange købere der er interesseret. Er det enbolig som kræver meget renovering og istandsættelse, stiller det f.eks. et højere krav tilkøberens budget, inden drømmehjemmet er på plads. Derfor er det ejendomsmæglerensopgave, at forstå målgruppen til den specifikke bolig, og at lokke de rigtige købere til.
Boligportalen Boliga har sammen med Berlingske udarbejdet en ny statistik, der viser hvordan de største mæglere i Danmark præsterer i forhold til liggetider på boliger. Ifølge statistikken har mægleren Brikk generelt den lavest liggetid, og virksomheden er derfor kåret som Danmarks hurtigst sælgende ejendomsmægler.
Målrettet markedsføring til potentielle købere
En af de parametre som kan have en indflydelse på Brikk’s korte liggetider, er mæglerens markedsføringsstrategi. Brikk har en unik markedsføringspakke, som altid er inkluderet i salæret, og som giver sælgeren den bedste forudsætning for at sælge sin bolig. Ud over at boligen kommer på Boligsiden.dk og Boliga.dk, skræddersyr Brikk en unik Facebook kampagne, på baggrund af boligens specifikke kvaliteter. Brikk’s lokale ejendomsmægleres tager derudover stilling til, hvilket område og aldersgruppe de rigtige købere befinder sig i.
På den måde udarbejder mæglerne en kampagne der er målrettet de købere, der med størstsandsynlighed er interesseret i boligen.
Ved at arbejde med skræddersyede kampagner på sociale medier, kan Brikk ramme de rigtige købere og vække nysgerrighed omkring boligen. Ofte er lignendemarkedsføringspakker ikke inkluderet i salæret hos andre ejendomsmæglere, og derfor skaldu betale ekstra for dem. Desuden er det ofte et eksternt bureau der opretter kampagnerne, hvilket gør det dyrere for dig som sælger. Da Brikk opsætter kampagnerne internt, kan de undgå de dyre omkostninger, og på denne måde gøre det mere overskueligt for sælgeren.
De skræddersyede kampagner har også vist sig at give pote. Brikk fortæller, at dereskampagner ikke blot får flere visninger, men at de også genererer langt flere klik, og at potentielle købere viser engagement ved at gå ind på boligens salgsside. Det betyder, at deri gennemsnit er 1100 flere købere der kigger på hver bolig, end ved et normaltFacebook-opslag der tilbydes hos en traditionel mægler.
Systemer der gør det lettere
En anden unik parameter ved Brikk som har en positiv indflydelse på liggetiden, er deresoptimering af brugeroplevelsen. Mange købere kigger på potentielle boliger fra sin mobiltelefon, og dette stiller krav til ejendomsmæglernes hjemmesider, da store billeder og mange funktioner betyder at hjemmesiden kan tage lang tid om at vise. Brikk har sørget for,at deres hjemmeside er optimeret til mobiltelefoner, så køberen kan se billederne og informationen hurtigt, og nemt. Det fjerner mange frustrationer i boligsøgen, og kan på denne måde bidrage til, at køberne hurtigere får booket en fremvisning.
For at gøre salgsprocessen både lettere og mere gennemsigtig, har Brikk desuden bygget “Brikk Hub”. Brikk Hub er et kontrolcenter, som guider både sælgeren og købere gennemsalget. Der har køberen mulighed for at kigge på forskellige boliger, bestille fremvisninger og melde interesse, uden at skulle få fat i sin lokale mæglere først. I Brikk Hub kan man også få adgang til de relevante dokumenter, som hører til boligen. På den måde har både køber og sælger fuld indblik i købs- og salgsprocessen, hvilket er med til at gøre bolighandlennemmere, og mere gennemskueligt. Dette er noget som Brikk oplever som værende megetvigtigt, i forhold til den korte liggetid.
Dygtige og erfarne mæglere
En stor nøgle til Brikks succes er selvfølgelig også erfarne ejendomsmæglere. Brikk’s lokale mæglere har op til 15 års erfaring i branchen, og mange har været tidligere ledere i andre
anerkendte mæglerhuse. Brikk har også stor success med at udbyde billig køberrådgivning. Den lokale mæglers kendskab til sælgerens område, og de potentielle købere, sætter rammerne for et succesfuldt salg, da al markedsføring kan målrettes hensigtsmæssigt.
Kombinationen af nemme og gennemskuelige systemer, målrettet markedsføring og dygtige, lokale mæglere er alle faktorer der kan være med til at forklare Brikk’s korte liggetid. Hvis du er på udkig efter en ejendomsmægler i københavn, eller en lokal mægler i dit område, kan du med fordel læse mere om Brikk her.