Et bredt flertal har tirsdag tilsluttet sig en storstilet aftale om investeringer i forbindelse med den kommende faste Femern-forbindelse.
Bag aftalen om den 19 kilometer lange bro over Femern Bælt står Venstre, Konservative, Radikale, Socialdemokrater og SF.
Aftalen indebærer etablering af dobbeltspor på jernbanen mellem Vordingborg og Rødby samt elektrificering af jernbanen mellem Ringsted og Rødby.
Investeringerne løber op i otte milliarder kr. og skal betales via brugerbetalingen på den faste forbindelse. Det er første gang, at SF er med i en 'broaftale'.
- Når SF er med, er det fordi, der i høj grad er tale om forbedringer af jernbanen, der også vil komme pendlerne til og fra Sydsjælland og Lolland-Falster til gode. Femern-projektet er i høj grad et jernbaneprojekt, og udgør en af de største jernbaneinvesteringer nogensinde i Danmark, siger SF's Pia Olsen Dyhr i en pressemeddelelse.
Enhedslistens trafikordfører Per Clausen mener, at pengene til en bro mellem Danmark og Tyskland kunne være brugt bedre andre steder.
- Det er ikke bæredygtigt at bruge milliarder af kroner på at omdanne Danmark til transitland for svensk eksport til Tyskland. Disse penge kunne være brugt bedre til investeringer i at løse akutte problemer på det danske jernbanenet, siger han og peger bl.a. på behovet for en ny bane fra København over Køge til Ringsted.
Broen kommer til at koste 32 milliarder kroner og skal stå færdig i 2018.
Den danske transportminister Carina Christensen (K) vil i eftermiddag offentliggøre forliget. Onsdag skriver hun under på den statsretslige kontrakt om broen med sin tyske kollega, Wolfgang Tiefensee.
/Newspaq/