Respekt, interesse og turisme.
Ud over en flot statuette i sølv får Danmark også flere fordele ved, at kokken Jeppe Foldager onsdag aften vandt sølv ved den prestigefyldte kokkekonkurrence Bocuse d'Or.
Det er nemlig vigtigt for dansk turisme, at Danmark markerer sig på den internationale, gastronomiske scene, mener branchen.
- Dansk gastronomi har fået en position på verdensplan, der skaber stor respekt og interesse. Det har ført til en turismeform, som vi ikke har kendt før, siger formand for Horesta, Jens Zimmer Christensen, i en kommentar til andenpladsen.
- I dag kommer mange hertil for at stifte bekendtskab med vores gastronomi, og det betyder, at vi har fået et turismefyrtårn på niveau med Tivoli, den jyske vestkyst og andre lignende attraktioner. Det skal vi gøre alt for at fastholde, mener han.
De uofficielle gastronomiske verdensmesterskaber blev afgjort i Lyon i Frankrig med en sølvmedalje til Danmark. Bronzestatuetten gik til Japan, mens Frankrig fik guld.
Den danske sølvvinder er den 27-årige danske kok Jeppe Foldager, som til daglig er souschef på Søllerød Kro.
- Jeppes præstation var imponerende. Det er et stort pres at være med til Bocuse d'or, og presset bliver ikke mindre, når den danske forgænger vandt guld, siger Jens Zimmer Christensen.
Kokken Rasmus Kofod fra restaurant Geranium har nemlig vundet bronze i 2005, sølv i 2007 og guld i 2011, og han var onsdag aften æresdommer ved konkurrencen i Lyon.
- Men Jeppe håndterede situationen meget fint og beviste, at dansk gastronomi fortsætter med at holde det meget høje niveau, siger Horesta-formanden.
Kokke fra 24 lande har dystet om den fornemme pris i to dage, og hovedråvarerne i årets konkurrence var pigvar og europæisk blå hummer til fiskeretten samt filet af irsk okse til kødretten.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.