Skal man tage det bedste først, så er antallet af klager over afgørelser og sagsbehandling på Jobcenter Næstved faldet fra 2017 til 2018.
Det kan man læse i dagsordenen for Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, skriver Sjællandske.
I 2018 indløb der 477 klager, mens der i 2017 var 591 - et fald på 114 sager eller 19 procent. Jobcentret fortæller, at det er det laveste tal siden 2009.
Der har været 19.495 forløb i Jobcenter Næstved i 2018, og det betyder, at der er klaget i to procent af alle sager.
Jobcentret kalder selv tallet for beskedent.
Ser man på de afgørelser, der er faldet i klagesagerne, viser det sig, at tallet er stabilt i forhold til de senere år, selv om der har været fokus på, at det skulle falde.
Det omhandler sager, der er behandlet i Ankestyrelsen og afgjort, sager, som kommunen selv har omgjort, og sager, hvor borgere har klaget over kommunens sagsbehandling, og som kommunen selv har afgjort.
Der har været 490 klagesager, der er afgjort i 2018, og klagerne har fået helt eller delvist medhold i deres klager i 238 tilfælde - det betyder, at der har været fejl og mangler i knap 49 procent af sagerne.
- Det er stadig for højt, men vi kommer aldrig til at ramme nul, siger Anette Brix (K), formand for Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, til Sjællandske.
Sjællandske