Inden for et år vil Københavns Kommune installere et pilotprojekt, som vil gøre det mere besværligt for billister at komme ind til byen, når der er meget smog i luften. Nye trafiklys, som får bilerne til at holde længere for rødt, vil give køer på op til en kilometer mere end i dag langs indfaldsvejene.
Argumentet om, at det vil betyde mere bilos og flere biler i tomgang til gene for de borgere, der bor ved indfaldsvejene, gør ikke indtryk på Københavns miljø- og trafikborgmester Klaus Bondam.
- Det kan ikke komme bag på nogen, at der i forvejen er kø langs indfaldsvejene, siger Klaus Bondam til Nyhedsavisen.
- Biler skal bruges med omtanke. Desværre bliver mange i København negativt påvirket af forureningen og den tætte trafik. Trængsel er et stort problem i København, og vi skal ikke holdes gidsler af bilerne.
Trafikforsker Harry Lahrman har over for Nyhedsavisen gjort opmærksom på, at den kollektive trafik kun sjældent er et reelt alternativ for bilister. Den er simpelthen for langsom for de fleste pendlere. Det mener Klaus Bondam er en myte.
- Han må være fra Jylland. Det kan godt være tilfældet langt ude på landet, men det er en skrøne at bilen skulle være hurtigere end kollektiv trafik, siger Klaus Bondam, og afviser samtidigt at han skulle være ude på at chikanere bilister, som hans kollega fra borgerrepræsentationen Martin Hirsch har anklaget ham for.
- Der er tale om pilotprojekt. Hvis forureningen er oppe i det røde felt, vil borgeren blive advaret om, at man vil holde længere for rødt, og det vil tage længere tid at komme ind til København. Hvis ens samvittighed kan leve med, at man bidrager til luftforureningen, så er der ingen, der stopper en i at tage bilen, siger Klaus Bondam til Nyhedsavisen.
Hvis projektet bliver vedtaget i borgerrepræsentationen, vil det blive til virkelighed om et års tid.