Verdens bedste iværksættere hedder Marek Trojanowicz og Mateusz Marmolowski. Det mener dommerpanelet ved Creative Business Cup, der har kåret bagmændene fra CTAdventure til "verdens bedste kreative iværksættere".
CTAdventures laver computerprogrammer, der skal gøre læring sjovere for unge. Deres første store produkt er et spil kaldet Professor Why, hvor kemi-undervisning bliver interaktivt på skærmen og dermed lader spillere prøve at lege med kemiske blandinger uden risiko.
Førstepladsen, der blev overrakt af kronprins Frederik, bliver ledsaget af en præmie på 20.000 dollar - svarende til små 120.000 kroner - samt en VIP-deltagelse ved Global Entrepreneurship Congress i Milano næste år.
Andenpladsen går til lettiske GIGI BLOKS, der laver byggeklodser i stor størrelse. Klodserne kan bruges til at bygge slotte, forter eller andre fantasifulde konstruktioner. Klodserne er nemme at samle, lette af materiale, de larmer ikke, og de er af bæredygtigt materiale, oplyser GIGI BLOKS.
Den østrigske app PocketSky får tredjepladsen. Med PockeySky kan smartphone-brugere holde deres telefon op imod nattehimlen og få kortlagt, hvilke stjerner og stjernebilleder man kan se.
Derudover er der uddelt en række særpriser. En af dem går til Original Unverpack fra Tyskland, der har opfundet det indpakningsløse indkøbscenter.
Derudover var der priser til Zikto fra Sydkorea, der lærer brugere at gå rigtigt og forbedre positur og balance, Usenns fra Spanien, der har lavet en følelsesmåler, samt Voiceitt fra Israel, der kan opfange og oversætte tale.
Det danske bidrag GRØD, der har forsøgt at revolutionere forholdet til grød, får ingen priser.
Dommerpanelet bestod af 17 dommere heriblandt danske Christian Stadil, et medlem af ledelsen i Lego og forbruger- og marketingschefen fra Google.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.