Prinsesseleg for pigerne og ridderturnering for drengene. Stadig flere børnehaver inddeler børnene efter køn i dagligdagen. Men at dele børnene i drenge- og pigegrupper fratager dem retten til at udforske deres eget køn. Det mener folketingskandidat og formand for SF s ligestillingsudvalg Balder Mørk Andersen, som vil have tænkt ligestilling ind i børnehaverne.
»De velmenende pædagoger får skubbet børnene i den retning, som de personligt finder ’normal’ for drenge og piger. Men børnene skal have mulighed for selv at udvikle deres kønsidentitet. Og en pige, der bliver bedt om at være med til en prinsesseleg, skal ikke føle sig mærkelig, hvis hun hellere vil lege med sværd,« siger Balder Mørk Andersen.
Pædagoger skal hjælpes
Han vil have den kommende ligestillingsminister til at sætte penge af til udviklingen af materiale, der kan hjælpe samfundets børnepassere til at undgå, at kønnene sættes i bås. Og det kan der være god grund til. I hvert fald fraråder socialpsykolog fra Danmarks Pædagogiske Universitet Malou Juelskjær kønsopdeling af børn.
»Offeret bliver børnenes alsidige udvikling. Drenge har brug for også at lege med perleplader, så de kan få udviklet deres finmotorik, og piger har brug for at bruge deres kroppe. Man kan kun gøre dette her, hvis man har en konsulent, som hele tiden vurderer, hvad pædagogerne signalerer, og hvordan de agerer over for det enkelte barn,« siger hun.
Opdeling udvikler
Børnehaven Triton i Horsens har i de seneste ni år været kønsopdelt. Pædagogikken er baseret på anerkendte teorier og skal netop udvikle børnene.
»Vores pædagogik rummer alsidige tilbud til både pigerne og drengene, tilbud som stimulerer både deres fin- og grovmotorik. Vi kommer hele vejen rundt om det enkelte barn,« siger distriktsleder Jette Ejlertsen.