Ethvert barn i en dansk skoleklasse kan præcis udpege, hvem der er populær, og hvem der ikke er. For et barn med mange venner er en succeshistorie – næsten uanset hvordan barnet ellers klarer sig i skolen.
Men hvad gør man så, når barnet ikke har så mange venner? Man skal i hvert fald ikke bekymre sig, siger familiepsykologen Christina Sand Jespersen.
Sundhedstegn
»Efterhånden er det sådan, at alt bliver målt ud fra vores sociale kompentencer. Hvis forældrene ved, at barnet har mange venner, så tager de det roligt, for så tænker de, at alt er godt. Men livet består jo af meget andet, og et barn har mange andre kompetencer. Så når et ellers velfungerende barn trækker sig og vælger at isolere sig for en periode, mener jeg, det er et sundhedstegn. Det er først, hvis der er flere forandringer, og barnets generelle trivsel ikke er så god, at der kan være grund til at bekymre sig,« siger psykologen.
Hun mener, det ofte handler om de voksnes egen angst for ensomhed, når de er så forhippede på, at børnene ikke må være ensomme. Men det er helt naturligt, at et barn i perioder har behov for at være mere alene og fordybe sig, forklarer Christina Sand Jespersen.
»Det kan typisk være, når børnene er blevet gode til at læse – så opdager de, at der er en anden verden, og den verden skal de have lov at fordybe sig i. Og så er der ikke lige så meget tid til vennerne. Men i stedet for at gøre det til et problem kan man synes, det er fantastisk, at de udvikler sig og får nye interesser,« siger hun.
Risiko for dårlig trivsel
Grethe Kragh-Müller, der er lektor i børnepsykologi og mor til fire, er enig med Christina Sand Jespersen. Men hun understreger dog, at der er børn, der har svært ved at finde sig til rette i de store institutioner, og derfor trækker de sig fra det sociale, uden at nogen opdager det.
»Når et barn trækker sig, kan det sagtens være en helt naturlig reaktion. Men hvis det skyldes dårlig trivsel i fritidshjemmet, så er der desværre en risiko for, at ingen opdager det. Så et barn, der isolerer sig, kan også være et tegn på, at noget ikke er godt,« siger Grethe Kragh-Müller, der netop nu forsker i kvaliteten i institutioner.