Børn skal ses og ikke høres. Selvom dette opdragelsesdogme for længst har passeret holdbarhedsdatoen, gælder det tilsyneladende stadig i de danske folkeskoler.
En ny undersøgelse viser, at børn stort set ikke kommer til orde ved de halvårlige skole-hjem-samtaler på skolerne. Lærerne tager hovedparten af tiden, og forældrene resten, skriver Berlingske Tidende.
»Det er vigtigt, at man på skolen diskuterer, om eleverne skal med til samtalerne. Forældrene har ofte brug for en voksen-samtale med læreren, og det er svært at få lejlighed til, hvis barnet altid er med. Hvis eleven skal med til samtalerne, skal man i hvert fald gøre sig klart, at eleven skal på banen og ikke bare sidde og lytte,« siger cand.mag. Christine Skovgaard til Berlingske Tidende. Hun har været med til at gennemføre undersøgelsen.
Nu foreslår hun en model, hvor børnene deltager og tildeles en aktiv rolle i den ene samtale på et skoleår, mens den anden samtale forbeholdes lærere og forældre.
Det foreslag bliver taget godt imod hos formanden for Danmarks Skolelederforening, Erik Lorenzen.
»Man skal lade være med at tage barnet med, hvis det ikke har nogen funktion. i forhold til den tid, der bruges på skole-hjem-samtaler på skolerne, er det nødvendigt at tage tyren ved hornene,« siger Erik Lorenzen til Berlingske Tidende.