Søndag aften gled porten til side fra en af hallerne på Boeings enorme flyfabrik i staten Washington. Og 15.000 tilskuere kunne se Boeings første nye fly i 12 år trille ud af hangaren, mens Boeing spillede en temasang komponeret specielt til det nye fly.
Flyet hedder Boeing 787 og er den første nye model fra den store amerikanske flyproducent siden model 777 kom på vingerne i 1995. 787 eren, som også går under navnet Dreamliner, er mest speciel på grund af dets opbygning. Dreamlinerens skrog er lavet næsten udelukkende af kulfiber-materialer, som gør flyet lettere end normale rutefly. Jet-flyet bruger derfor mindre brændstof - og er billigere i drift end traditionelle fly.
- Vores rejse begyndte for seks år siden, da vi vidste, at vi var på grænsen til at kunne levere værdifulde nye teknologier, der kunne gøre en økonomisk forskel for vores fly-kunder, sagde lederen af Boeings 787-program ifølge CNN, da han afslørede det nye fly.
Indtil videre har flyselskaberne da også taget godt imod den mellemstore kulfiber-jet. 677 fly er allerede bestilt, og alene i løbet af lørdagen blev 35 nye fly bestilt. Dermed er Boeings ordrebog fuld frem til 2015.
Den amerikanske flyproducents største konkurrent, franske Airbus, har det seneste år haft problemer med sin nye prestigemodel, Airbus A380. Alligevel var Airbus storsindede nok til at ønske konkurrenten tillykke med den nye model.
- Selvom Airbus allerede i morgen vil vende tilbage til heftig konkurrence med, så er det Boeings dag i dag. En dag, hvor 787 eren skal fejres, skrev Airbus direktør, Louis Gallois, i et brev til Boeings direktør.
Den nye Dreamliner har plads til mellem 210 og 350 passagerer. Og skulle du have lyst til en model, så er fabriksprisen omkring 890 millioner kroner. Men det skulle være muligt at få rabat, hvis man køber nogle stykker.
Se Boeings hjemmeside for deres nye fly: http://www.newairplane.com/
Den nye Boeing 787 blev afsløret i går på datoen, der i den amerikanske kalender skrives 7-8-07.
Flyet kan have 210 til 350 passagerer og er dermed en mellemstor jet.
Flyet er lettere og mere enkelt opbygget end almindelige rutefly. Ifølge Boeing bruger flyet derfor 20 procent mindre brændstof og har kun brug for 70 procent så meget vedligeholdelse som almindelige fly.
Komforten i flyet er desuden større end normalt med store vinduer, bedre sæder og mere behagelig udluftning.
Kilde: Boeing