Advarsel! Hvis du ikke har læst Pigen, der legede med ilden eller Jordens søjler og vil bevare spændingen, så tænk dig om før du læser videre. For hvor meget vil du egentlig vide på forhånd?
Bag på flere bøger bliver vigtige dele af plottet nemlig afsløret.
Stieg Larssons krimier er danskernes helt store sommerhit, og bag på hans anden bog Pigen, der legede med ilden , bliver læserne blandt andet lokket med:
»Journalisten Dag Svensson og hans kæreste, forskeren Mia Bergman, har fundet afslørende oplysninger om en omfattende sexhandel mellem Østeuropa og Sverige [...] Dag og Mia bliver brutalt myrdet.«
Mordet på kæresteparret sker først på side 208, og Nyhedsavisen har spurgt redaktør på forlaget Modtryk, Ilse Nøhr, om det ikke er mange sider at bladre igennem med den viden.
»Jeg var faktisk meget i tvivl, om det skulle med eller ej. Men jeg besluttede, at det er en lille del bogen, der er med til at få teksten bag på til at hænge sammen og præsentere hovedpersonerne,« siger hun.
Balancegang
Teksten bag på en krimi skal give dig lyst til at købe bogen, spurte hjem og så ellers begynde at bide neglene ned, indtil du når slutningen, hvor gåden bliver løst.
Ilse Nøhr forklarer, at det er en balancegang, når hun skriver en bagsidetekst.
»Læserne skal tydeligt kunne mærke stemningen i bogen, og de skal få forklaret plottet, uden at der bliver afsløret for meget,« siger hun.
En af de sidste 15 års største succeser er Ken Folletts Jordens søjler . Den handler om tømreren Tom, der drømmer om at bygge en katedral. Men hvis læseren ikke vil læse sig igennem de 984 sider for at finde ud af om det lykkes, kan han bare vende bogen og læse:
» ... Jack bliver den, der til sidst bygger katedralen.«
Forskel på bøger
Det er Alis Caspersen fra forlaget Cicero, der har skrevet bagsideteksten, og hun synes ikke det gør noget, at læseren på den måde ved, at det ikke lykkes for Tom men for en anden.
Jordens søjler er jo ikke en krimi, og det er ikke det spændende, om katedralen kommer op at stå. Bogen handler mere om hele tiden og kampen mod adelen,« siger hun.
Hun forklarer, at læserne kræver at vide, hvad de køber, før de får pungen op af lommen.
»Tendensen går i retning af, at læserne vil have mere og mere at vide. Det er for eksempel blevet helt normalt med læseprøver i butikkerne eller i aviserne.«