Arbejdede 34 dage uden fridag: Jeg var bange for at slå nogen ihjel
- Jeg var bange for at være skyld i en ulykke og slå nogen ihjel. Det er et farligt arbejde, og hvis jeg faldt i søvn i kranen, kunne det gå virkelig galt, siger kranfører Slawomir Adam Swietek. Foto: Joachim Rode/Fagbladet 3F
3F og vikarbureauet Adecco udkæmper faglig tvist om vilkårene for polske metroarbejdere, der knoklede mere end 90 timer på en uge. Sagen tegner til at blive Danmarks største om lønsnyd.

Der er lagt i kakkelovnen til en gigantisk bøde.

Hvis en aktuel sag om underbetaling af polske metroarbejdere falder ud til fagbevægelsens fordel, så tegner det sig til at blive Danmarks suverænt største fagretslige sag med et erstatningskrav på et trecifret millionbeløb. Det skriver Fagbladet 3F.

Det er verdens største vikarbureau Adecco, der anklages for systematisk at have brudt overenskomstens bestemmelser om arbejds- og hviletid og overtidsbetaling på metrobyggeriet i København.

- Adecco har udnyttet deres medarbejdere ved at lade dem arbejde som en slags daglejere, hvor de bliver sendt rundt på metroens forskellige byggepladser og arbejder døgnet rundt i et vanvittigt antal timer, og vi mener ikke, de har fået den fornødne overtidsbetaling, siger faglig sekretær Silas Grage fra 3F's københavnske afdeling for bygge-, jord- og miljøarbejdere (BJMF).

Sagen, der behandles i voldgiftsretten i disse dage, omhandler tre polske bygningsarbejdere og 3F-medlemmer, som Adecco udlejede til skiftende arbejdsgivere på metrobyggeriet i perioden 2013-2016.

Timesedler viser, hvordan de tre vikarer har knoklet løs på alle tidspunkter af døgnet. En af dem har arbejdet i 34 dage i træk uden fridøgn og haft tre sammenhængende arbejdsuger med mere end 91 timer per uge. En anden arbejdede i skiftende aften- og nattevagter på op til 12 timer og endte med at være så udkørt, at han tabte et stort betonelement fra sin kran.

- Jeg var bange for at være skyld i en ulykke og slå nogen ihjel. Det er et farligt arbejde, og hvis jeg faldt i søvn i kranen, kunne det gå virkelig galt, siger kranfører Slawomir Adam Swietek, der arbejdede 34 dage i træk uden en fridag.

I den aktuelle sag kræver 3F BJMF 1,7 millioner kroner af Adecco som erstatning for manglende overtidsbetaling til de tre medlemmer.

Men sagen kan komme op i helt anden og rekordstor liga, fordi Adecco gennem årene har sendt hele 1500 vikarer ud til metrobyggeriet. Alene 2016 havde Adecco knap 600 mand i arbejde på metroen.

Faglig sekretær Silas Grage fra 3F BJMF mener, at de gentagende brud på arbejdstidsbestemmelserne og manglende overtidsbetaling gør sig gældende for samtlige 1500 vikarer, og det kan sende det samlede krav op på mere end 100 millioner kroner.

Ifølge arbejdsmarkedseksperter vil det være den med afstand største faglige sag i Danmark.

- Hvis overenskomsten systematisk er blevet brudt, kan beløbet hobe sig op. Et krav på over 100 millioner til Adecco vil være mere end fire gange så meget som i den hidtil største danske sag. Jeg har ikke kendskab til, at der på europæisk plan har været andre sager i det luftlag, siger lektor og arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet Bjarke Refslund.

Jens Arnholtz, der er lektor ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier på Københavns Universitet, kalder det for en ‘kæmpe stor sag’.

- Erfaringen viser, at de helt store krav oftest bliver nedskrevet en del, men en sag om et trecifret millionbeløb vil stadig være den største faglige sag, vi nogensinde har set, siger han.

Hovedparten af de økonomisk største sager om løndumping stammer netop fra metroen. I den største enkeltstående sag blev den italienske entreprenør CIPA i 2015 idømt 22 millioner kroner i bod og efterbetaling for at have underbetalt flere hundrede ansatte.

Topchef i Adecco, Mickey Maymann, afviser over for Fagbladet 3F, at vikarbureauet har brugt reglerne i det omfang, som de anklages for af 3F.

- Vi har begået fejl, men ikke i den kaliber. Kravet på 1,7 millioner for de tre polske medarbejdere er meget langt fra, hvad der er rimeligt, som vi ser det.

Mickey Maymann vil endnu ikke forholde sig til, hvordan Adecco vil reagere på at blive stillet over for et trecifret millionkrav om lønsnyd.

- Jeg frygter det ikke, men nu afventer vi først, at der kommer en afgørelse i den aktuelle sag, siger han.

Hovedentreprenøren på metrobyggeriet i København, Copenhagen Metro Team, har ingen kommentarer til sagen, men understreger i en mail, at de har “videreformidlet al relevant og nødvendig information, for at man kan arbejde inden for rammerne af de kontraktlige forpligtelser”.

Fagbladet 3F