Mens sæson 3 af serien "White Lotus" buldrer derudaf , forudser Hotels.com, at den vil toppe de serier, der driver efterspørgslen efter det såkaldte set-jetting-begreb.
Booking-kæden identificerede set-jetting i 2022, og det er en tendens, der kun er fortsat med at vokse. I år siger to tredjedele af de rejsende, at film, streamingtjenester og tv-serier har påvirket deres rejsevalg, og med en stigning på 16 % i forhold til året før er der ingen tegn på, at denne tendens vil aftage i 2025.
Sæson 2 af "White Lotus" foregik på San Domenico Palace, og de oplevede en stigning på 300% i søgninger efter lanceringen, og Hotels.com gør klar til sæson 3, som sandsynligvis vil skabe samme røre på Four Seasons Resort Koh Samui.
Lorenzo Maraviglia, general manager på San Domenico Palace, Taormina - Four Seasons-hotellet, der var hovedattraktionen på Sicilien, siger, at "tingene er begyndt at vende tilbage til et normalt niveau, men showet har sat destinationen på kortet mere end nogensinde før". Da resultatet sandsynligvis bliver det samme i denne sæson, må de rejsende hellere se at få booket.
Baggrunden for den kommende sæson, Four Seasons Resort Koh Samui, er designet af arkitekten Bill Bensley til at falde naturligt ind i bjerglandskabet. De 11 helt private poolvillaer er vævet ind i omgivelserne med en ret fantastisk havudsigt. Og infinity-poolen, den private bugt eller Secret Garden Spa betyder, at det er en drømmedestination for "fly and flop". Hotellet tilbyder også dykning, wakeboarding, paddleboarding, jetski og endda private yachture for de mere eventyrlystne gæster.
- Hos Hotels.com ved vi, at tv-shows har stor indflydelse på rejser, og vi er besat af at hjælpe rejsende med at udleve deres drømmerejser, siger Melanie Fish, vicepræsident for Hotels.coms PR-afdeling til Avisen.dk
- Vi vil gerne hjælpe dem med ikke bare at få mest muligt ud af deres rejser, men også med at finde det bedste tidspunkt at bo på.
momondo oplever samme tendens
Nye tal fra rejse-søgeportalen momondo afslører en stigning på 48 % i flysøgninger til Koh Samui i Thailand sammenlignet med sidste år – den eksotiske destination, hvor den nye sæson af "White Lotus" er optaget.
Dette er endnu et eksempel på den voksende 'set-jetting'-trend, hvor rejsende lader sig inspirere af film og tv-serier, når de vælger feriedestinationer. Men inspirationen kommer ikke kun fra skærmen; sociale medier spiller også en stor rolle. Data fra momondos undersøgelse lavet i forbindelse med den nye rapport WTF (What the Future) om fremtidens rejser blandt danskerne viser, at 39 % af rejsende bruger platforme som TikTok og Instagram til at finde rejseinspiration. Set-jetting er en tendens, der forventes at vokse, og med den nye The White Lotus-sæson er Koh Samui endnu mere attraktiv for både fans og nye eventyrere.
- Denne type tendens er med til at bekræfte, at rejselysten ofte starter med inspiration fra populærkulturen, hvor film og serier spiller en vigtig rolle i at vække rejselysten og nysgerrigheden for at udforske de steder, der vises på skærmen, siger momondos rejseekspert Per Christiansen til Avisen.dk.
- Vi kan se, at det billigste rejsetidspunkt til den populære TV-serie-lokation Koh Samui er i uge 39, hvor prisen for en flybillet er 22 % lavere end den gennemsnitlige pris...
Samme tendens gjorde sig gældende, da sæson 2 af "The White Lotus" rullede over skærmene i 2022.
Her var det Sicilien, der dannede rammen for handlingen, og det afspejlede sig hurtigt i danske rejsedata. Søgninger på flybilletter til destinationen steg med 21 % i perioden efter premieren**, mens priserne på flybilletter fulgte med op og steg med 26 %.