Den danske hi-fi-producent Bang & Olufsen (B&O) indgår strategisk partnerskab med den sydkoreanske elektronikgigant LG Electronics om udvikling og produktion af tv, oplyser selskabet.
Ifølge B&O, der fortsat er i dialog med en mulig køber af hele butikken, er aftalen en del af planen om at strømline forretningen for at sikre fremtidigt overskud.
- Partnerskabet med LG vil gøre det muligt for Bang & Olufsen fortsat at være med helt fremme inden for innovation af tv - en kategori, der i øjeblikket undergår store forandringer, og som er særdeles vigtig for Bang & Olufsen.
- Partnerskabet vil adressere Bang & Olufsens hovedudfordringer relateret til skala og kompleksitet, siger selskabets topchef, Tue Mantoni, i meddelelsen.
B&O venter at kunne spare omkring 150-200 millioner kroner om året med aftalen, når den er fuldt implementeret over de næste tre år.
- Partnerskabet vil bidrage til at løse en central strategisk udfordring, idet Bang & Olufsen vil opnå teknologiske kompetencer og den fornødne stordrift for at kunne forbedre selskabets langsigtede indtjening.
- Partnerskabet vil gøre det muligt for Bang & Olufsen at fokusere på kernekompetencer inden for akustik og design, alt imens selskabets supply chain, udvikling, produktion og service optimeres yderligere, lyder det i meddelelsen.
Det dansk-sydkoreanske ægtepar barsler allerede med det første barn - et OLED-TV, som lanceres i 2017.
Forlovelsen blev dog indgået allerede i februar, hvor LG Electronics annoncerede et samarbejde med B&O Play om lyd til LG's nyeste smartphone, LG G5.
Derudover omfatter partnerskabet samarbejde på andre områder såsom licens og
aktiviteter relateret til salg af andre produkter.
I november 2015 offentliggjorde B&O, at selskabet forhandlede med en eller flere købere af hele eller dele af aktiekapitalen. Og den proces er fortsat i gang med én potentiel byder, oplyser selskabet.
- På nuværende tidspunkt har Bang & Olufsen ikke indgået noget bindende tilsagn, og der er fortsat usikkerhed om udfaldet af dialogen med den potentielle byder, lyder det i meddelelsen.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.