Audio- og tv-producenten B&O skærer nu sit forhandlernet til, så op mod 125 dårligt fungerende butikker vil blive lukket tidligere end hidtil ventet. Det koster selskabet omkring 100 millioner kroner i omsætning i 2012-13.
Dette fremgår af selskabets rapport for første halvår.
- For at fremskynde optimeringen af vores butiksnetværk har vi besluttet proaktivt at lukke op mod 125 dårligt præsterende butikker, hovedsagelig i Europa, siger Tue Mantoni, administrerende direktør for B&O.
En analyse af virksomhedens netværk af uafhængige forhandlere viser, at en gruppe klarer sig betydeligt dårligere end resten af netværket.
Man fremskynder nu lukning af de op mod 125 butikker, men det skal samtidig bane vej for åbning af nye butikker i vækstmarkeder og et mere sundt netværk af forhandlere.
B&O ligger samtidig i forhandling om at overtage kontrollen med forhandlerne i både Kina og Brasilien. Dette forløb ventes også at koste cirka 100 millioner kroner på omsætningen i indeværende regnskabsår.
Samlet set må B&O derfor nedjustere forventningen til omsætning, så den nu blot ventes højere end omsætningen for 2011-12 på tre milliarder kroner.
I årets første halvår har B&O nået et salg på 1,4 milliarder kroner eller tre procent mere end samme periode sidste år.
Resultatet før skat ligger på et minus på 41 millioner kroner mod et lille overskud på otte millioner kroner for samme periode sidste år.
For andet kvartal isoleret fik B&O et overskud før skat på 15 millioner kroner. Omsætningen drives især af vækst inden for produktgruppen B&O Play samt salget af lydsystemer til bilproducenter.
Til gengæld har B&O tilbagegang inden for det traditionelle audio-video område. Det skyldes både lavere omsætning end ventet i Europa og forhandlingerne om at overtage kontrol med forhandlere i Kina og Brasilien.
/ritzau/