Danske ugebladslæsere med hang til kendisstof kan se frem til endnu mere rød-løber-journalistik på farvestrålende papir. Det engelske ugeblad OK! har ifølge MediaWatch planer om at komme i en dansk version allerede i år.
Men det kan være startskuddet til den helt store ugebladskrig mellem nytilkommeren og etablerede danske ugeblade som eksempelvis SE og HØR, Kig Ind og Her og Nu, advarer journalistikforsker og ekspert i den danske ugebladsbranche Lars Kabel.
Ukontrollabel lavine
For godt nok er OK! med et imponerende ugentligt læsertal i England på over 2,5 million læsere en gigant i forhold til de danske ugeblade, men konkurrencen på det danske ugebladsmarked er ifølge Lars Kabel allerede meget skarp.
»Derfor kan det godt undre mig, at de lige har valgt Danmark,« siger Lars Kabel.
Han mener, at den engelske ugebladssatsning i Danmark kan sætte en ukontrollabel lavine i gang af modtræk fra eksempelvis forlagene Aller Press og Egmont. Førstnævnte forlag sidder tungt på det danske ugebladsmarked med SE og Hør og Kig Ind, mens Egmont står bag Her og Nu og Billed-Bladet.
»Jeg kan sagtens forestille mig, at man ligesom med krigen mellem gratisaviserne og dagbladene vil se, at forlagene udgiver publikationer for at svække konkurrenten. Det kommer til at blive ekstremt omkostningsfuldt,« siger Lars Kabel.
Ledelsen bag OK! Magazine i London melder dog ud, at man vil samarbejde med et dansk forlag. Egmont og Aller Pres vil dog hverken be- eller afkræfte, om de har fået henvendelser fra den kulørte presse i England.