Hvordan finder man 40 millioner kroner på budgettet uden at skære i produktiviteten?
Det skulle Morten Christiansson finde ud af, da han for 14 år siden satte sig i stolen som driftschef på Glostrup Amtssygehus og overtog ansvaret for rengøring og drift af hospitalet.
»Jeg tænkte, at det kan gøres på to måder. Enten skærer man brutalt af spegepølsen, eller også sætter man sig ned og taler med folk om det.«
Morten Christiansson gjorde det sidste.
»Jeg kunne efterhånden se, at medarbejderne ikke var vant til at blive taget med på råd. Da jeg overtog afdelingen, bestod den af en masse fraktioner, der bekæmpede hinanden. Det gjaldt om at få dem til at respektere hinanden og arbejde sammen,« siger han.
Og sådan blev det på driftsafdelingen. Og når holdet på 600 medarbejdere i dag går status, kan de se, at de er sluppet helskindet gennem besparelser på 40 millioner kroner. Opskriften er ifølge Morten Christiansson at få portører, rengøringsfolk og køkkenpersonale til at føle sig som en del af et hold:
»Mange i sygehusvæsenet er bange for ledelsesopgaverne, og så gemmer de sig lidt bag en hård facade. Men man skal ikke være en barsk banan, hvis man vil klare sig på danske hospitaler,« siger Morten Christiansson og løfter sløret for det, han selv kalder »en meget enkel og desværre også lidt overset« ledelsesstrategi:
»Det handler om at turde bruge sin medarbejdere til mere, end de bare er ansat til. Hvis portøren får en god idé, når han går rundt på gangene, er det vigtigt, at der er rum til at udvikle den.«
I dag er driftsafdelingen ifølge flere læger en højt respekteret del af Glostrup Amtssygehus, og de har samtidig gennemført de nødvendige besparelser. Eller som portørernes fællestillidsmand Johnny Jensen siger det til Djøf-bladet:
»Før i tiden var det en kamp med ledelsen, nu samarbejder vi. Det er et stort plus for jobbet, at vi får ansvar og kan boltre os. Det eneste, man ikke skal, er at lyve for Morten.«