Den amerikanske regering tager nu et nyt våben i brug i kampen for at opnå flokimmunitet inden 4. juli:
Gratis øl.
Det amerikanske vaccineprogram har ellers haft succes i foråret, men på det seneste er antallet af vaccinerede gået i stå. Derfor har man indledt et samarbejde med ølgiganten Budweiser, som vil tilbyde alle amerikanere over 21 år en gratis øl, hvis de kan bevise, at de er blevet vaccineret.
Præsident Joe Biden talte onsdag om samarbejdet med Budweiser.
- Det er rigtigt. Få et stik og få en gratis øl, sagde Biden, der samtidig annoncerede, at den kommende måned bliver en “action-måned”, hvor der for alvor skrues op for initiativer, der skal få amerikanerne til at søge mod vaccine-centrene.
- Jo flere mennesker, der bliver vaccineret, jo mere succes får vi i kampen mod denne virus, sagde Biden fra Det Hvide Hus.
Præsidenten lovede, at USA med flere vaccinationer vil opleve ”en sommer med frihed, en sommer med glæde, og en sommer med sammenkomster og festligheder.
De gratis øl er blot et af mange eksempler på gratis tilbud, der allerede er sat i søen for at få amerikanerne til at lade sig stikke, så USA kan nå målet om flokimmunitet inden uafhængighedsdagen 4. juli.
Eksempelvis har donutkæden “Krispy Kreme” allerede foræret mere end 1,5 mio. donuts væk til folk, der kan bevise, at de er blevet vaccineret.
- Bevis, at du er vaccineret og vi giver dig en gratis donut om dagen resten af året, lød det, da kampagnen blev lanceret.
Firmaet “Nathan’s Hot Dogs” har givet gratis hotdogs, og også lokalt har mange erhvervsdrivende kastet sig ind i kampen med tilbud om fx gratis klipninger, ligesom flere stater har arrangeret lotterier med milliongevinster til heldige vaccinerede.
I starten af juni var cirka 50 procent af USA’s voksne befolkning vaccineret med mindst et stik. Ifølge USA’s statsepidemiolog Anthony Fauci skal 70-85 procent af befolkningen vaccineres, før der kan opnås flokimmunitet.