Mens regeringen i sin skolereform satser på flere timer i fagene dansk og matematik, kan lærerstuderende fra næste skoleår fremover nøjes med halvt så meget undervisning i netop de to fag.
Halveringen, der er en konsekvens af en reform af uddannelsen til lærer, harmonerer dårligt med regeringens udspil, mener Kommunernes Landsforening (KL) ifølge Jyllands- Posten.
KL er bekymrede for de kommende læreres faglighed.
- Vi deler regeringens ambition om, at dansk og matematik er kernefag i skolen, men hvis man samtidig udvander de samme fag på læreruddannelsen, er man lige vidt, siger Jacob Bundsgaard (S), formand for KL's arbejdsmarkedsudvalg.
Thøger Johnsen, Institutchef for Institut for Skole og Læring på Professionshøjskolen Metropol i København, undrer sig også.
- Det er underligt at høre på, at politikerne vil øge fagligheden i dansk og matematik, og samtidig vide, at mængden af undervisning i læreruddannelsen reduceres kraftigt, siger han.
Erik Knudsen, formand for rektorerne på professionshøjskolerne, forklarer, at den enkelte læreruddannelse kan vælge at hæve minimumkravet, og at de studerende desuden kan tage tværfaglige moduler, der knytter sig til dansk eller matematik.
Uddannelsesminister Morten Østergaard (R) deler ikke bekymringen. Han understreger, at formålet med den nye læreruddannelse er, at de faglige krav i fagene dansk og matematik skærpes.
/ritzau/