De danske landsholdsmålmænd har flere gange trænet med en lidt speciel brille i forberedelsen til VM i Rusland.
Brillen er ifølge landsholdets målmandstræner, Lars Høgh, designet til at stresse Kasper Schmeichel, Jonas Lössl og Frederik Rønnow med lysblink, og den kan også sløre vinklerne.
- Det er noget nyt og spændende.
- Vi træner med den en gang om ugen, og vi tager den også med til VM, siger Lars Høgh.
Målmændene skal blot bruge den ti minutter to-tre gange, før den har en effekt på reaktionsevnen.
- Hvis man har nået et niveau, der er okay, så skal man stresses med en kompleksitet, for at komme op på et højere niveau, siger Lars Høgh.
- Der er evidens for, at det virker. Man ved, at det er sådan, man udvikler sig, siger han.
Høgh fortæller, at mange amerikanske basketballklubber i NBA bruger brillen. Også klubber i NFL i amerikansk fodbold benytter teknologien i træningen.
- Alle, der skal reagere hurtigt, kan bruge det, siger målmandstræneren.
Ud over brillen har de danske målmænd arbejdet med deres syn og reaktionsevne foran en lysskærm, der er en del af den samme udviklingsteknologi.
- Her kan man se deres reaktionsevne, om de har et bredt synsfelt, har de en svag side - højre eller venstre, eller har de nogle vinkler, de ikke ser så godt, siger Lars Høgh.
Det danske landshold møder lørdag aften Mexico i den sidste test før VM i Rusland. Kampen spilles klokken 20.00 på Brøndby Stadion.
Efter en fridag flyver holdet mandag til kysten ved Sortehavet, hvor Danmark har base under VM. 16. juni venter Peru i den første gruppekamp. Senere står holdet over for Australien og Frankrig.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.