For fire måneder siden fik 28-årige Alberto Zabbialini en altødelæggende diagnose. Han var blevet smittet med hiv – eller rettere sagt, det troede han.
Fortvivlet og ude af stand til at tænke klart ringede Alberto til sine forældre og bad dem om at passe på sin kæreste. Derefter hoppede han op på sin knallert og flygtede ud i en skov for at ende sit liv alene og ikke være en byrde for samfundet og sin familie.
Alberto drak vand fra en bæk, levede af bær fra skoven og sandwiches fra en lokal tankstation og sov på en bunke blade på skovbunden. Efter et par dage hørte han pludselig sin onkels stemme i en megafon i det fjerne. Han råbte til Alberto, at han var rask, prøverne viste, at han havde ikke hiv.
- Men det var i nogle af de første dage og jeg troede, at han løj, så jeg gemte mig. Jeg ville bare gøre en ende på det hele, siger Alberto til italienske medier.
Målmand på banen
Nyheden om Alberto s forsvinden spredte sig hurtigt i Italien og alle midler blev taget i brug for at lokke den unge mand hjem til sin mama. I den populære sportsavis La Gazzetta dello Sport skrev målmanden for Alberto s yndlingshold Juventus, Gianluigi Buffon, en personlig appel til Alberto for at få ham til at forlade sit træfyldte eksil. Men da Alberto befandt sig langt ude i skoven, fik han ingen af beskederne.
Efter at have levet i skoven i næsten fire måneder blev nysgerrigheden dog for meget for Alberto. Han tog ind til byen for at tjekke sin mail på en internetcafé. Her så han hundredevis af mails og artikler om hans forsvinden. Hans læge havde endda skrevet sit mobilnummer til Alberto, så han altid kunne ringe og få at vide, at han altså ikke var smittet med hiv. Han havde bare haft en helt almindelig infektion.
Alberto ringede til sin mor, som overbeviste ham om, at han ingenting fejlede. Herefter vendte han hjem. 10 kilo lettere, meget mere skægget og ret pinligt berørt.
- Jeg var ikke bange for sygdommen, men jeg følte ikke, at jeg kunne leve med den skam det ville forårsage min familie og kæreste, fortæller Alberto til italienske medier.