Ritzau
Opdateret kl. 10:50
Danskernes lyst til at investere i nye biler ser allerede få måneder inde i 2016 ud til at være markant højere end i 2015.
I januar og februar blev der indregistreret 33.057 nye personbiler, hvilket er 12 procent flere end i samme periode sidste år.
Det viser tal fra De Danske Bilimportører.
Alene i februar blev der indregistreret 16.621 nye biler, hvilket er 22 procent over niveauet for februar sidste år.
- Faktisk er det efter vores beregning det højeste tal i en enkelt måned siden 1997, når man korrigerer for sædvanlige sæsonudsving og længden af månederne. Det ser altså ud til, at bilsalget ikke bare bliver ved med at være højt - det stiger ligefrem, skriver Danske Banks cheføkonom, Las Olsen, i en kommentar.
Bilsalget i Danmark er de seneste fem år steget år for år. Sidste år blev der ifølge De Danske Bilimportører langet 207.717 nøgler over forhandlerdisken til nye biler, og det er godt nyt for den danske økonomi, at tendensen ser ud til at fortsætte.
- Vurderet ud fra bilsalget ser det altså ud til, at sidste års forbrugsopsving er fortsat her i 2016. Det er en god nyhed for økonomien, for udsigterne for eksporten er temmelig usikre, sådan som verden ser ud lige nu, skriver Las Olsen.
Selv om danskerne køber flere biler til privatbrug, bruger vi gennemsnitligt færre penge, når den gamle model skal suppleres eller skiftes ud med en ny.
Ifølge Danske Bank var det samlede bilsalg målt i kroner omkring 25 procent lavere i rekordåret 2015, end det var i 2006. Så nok bliver der købt mange biler, men det er især de mindre bilklasser, der sælger godt i disse år.
I februar var de tre mest solgte biler Peugeot 208, Peugeot 308 og Volkswagen Up!
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.