Billigere biler får CO2-udslip til at stige marginalt

Der vil blive solgt større biler. Men samlet bilsalg vil være uændret, vurderer regeringen om nye afgifter.
Det har vakt glæde hos bilforhandlerne, at registreringsafgifterne er sat ned. Men for miljøet er det et skridt i den forkerte retning, mener Dansk Energi.
Det har vakt glæde hos bilforhandlerne, at registreringsafgifterne er sat ned. Men for miljøet er det et skridt i den forkerte retning, mener Dansk Energi. Foto: Tobias Schwarz/arkiv/AFP

Det vil ikke have nævneværdige miljømæssige konsekvenser at sænke registreringsafgifterne på biler.

Det vurderer regeringen i det lovforslag, der blev fremsat tirsdag, og som betyder, at en lang række biler er blevet billigere at købe.

CO2-udledningen fra vejtransporten skønnes med betydelig usikkerhed at blive forøget med 1000 ton CO2. Det viser beregningerne i lovforslagets bemærkninger.

Efterhånden som ændringen slår igennem på den samlede bilpark, vil effekten blive cirka 1300 ton CO2 årligt.

- Hertil kommer, at omlægningen for varebiler tilskynder til øget energieffektivisering og må derigennem forventes at bidrage til en reduktion af CO2-udledningen, står der.

Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige konsekvenser for udledningen af skadelige stoffer, der bidrager til lokal luftforurening.

Den samlede CO2-udledning fra vejtransporten er cirka 11,4 millioner ton om året.

Men selv om de 1000 ton er et lille tal set i det lys, så er det stadig et skridt i den forkerte retning, mener brancheorganisationen Dansk Energi.

- Danmarks opgave er ikke at stå stille og hoppe på stedet. Det er at gå fremad, siger Dansk Energis direktør, Lars Aagaard.

- I næste uge vil EU's klima- og energiministre vedtage skrappe mål for reduktion af vores udledning af drivhusgasser. Og Danmark vil få et af de største mål i EU. Så vi skal reducere rigtig meget.

- Hvis ikke snart transportsektoren begynder at bidrage til det, betyder det at vi kommer til udfase olie- og naturgasfyr. Eller vi kommer til at reduceres vores landbrugsproduktions størrelse, siger Lars Aagaard.

Tirsdag skrev netmediet Altinget, at beslutningen om at sænke prisen for at køre over Storebælt ventes at få CO2-udledningen til at stige med 57.000 ton årligt.
/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.