Når danskerne underskriver købsaftalen på deres nye Toyota, Peugeot eller noget tredje, så er det i nyprisen der afgøres deres valg - og ikke energimærkningen.
En analyse, som AB Analyse har lavet for Trafikstyrelsen viser, at 80 procent af danskerne tænker på prisen først og derefter, hvor langt bilen kører på literen.
Det skriver 24timer.
Hos FDM nikker forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen genkendende til det mønster blandt bilkøberne.
"Det er først og fremmest prisen, folk ser på. I Danmark har vi jo nogle meget høje registreringsafgifter, der betyder at biler bliver meget dyre. Derfor køber man kun lige akkurat det, man har behov for," siger han til Newspaq.
Forbrugerne har svært ved at forhold sig til det forbrug, der ligger fremme i tiden, siger Dannie Kjeldgaard, forskningsleder inden for forbrug og branding på Syddansk Universitet.
"Og for tiden cykler benzinpriserne op og ned, hvilket kun gør det vanskeligere for forbrugerne at gennemskue, hvad der bedst kan betale sig på, og derfor også endnu vanskeligere at forhold sig til," siger han til 24timer.
FDM foreslår, at afgiftssystemet bliver lavet helt om, så grønne og sikre bilister bliver belønnet.
"Vi skal væk fra det værdibaserede afgiftsystem, der ikke giver nogen mening. Og hen imod et system, der er baseret på bilens miljøpåvirkning og sikkerhedsudstyr," siger han til Newspaq.