Bladrer du igennem et boligmagasin, er det i øjeblikket næsten umuligt ikke at støde på en af tidens største trends inden for boligindretning, nemlig plakaterne. Den billige vægkunst har for alvor gjort sit indtog, og både i interiørforretninger og på webshops bugner det med budgetvenlig kunst i forskellige stilarter.
Også på danske boligblogs er interessen for plakater stor, og netop det store udvalg lader til at være en afgørende faktor. ”Plakatudvalget er mere alsidigt i dag, og der hænger også et mix af stile på min væg; fotografier, akvareller, grafiske og stregtegninger,” fortæller bloggeren Tatiana Nyborg Christensen på sin blog, Homesick.nu.
Ud med malerierne – ind med den billige vægkunst
Hvor det tidligere var normen at købe og indramme malerier til hjemmets vægge, må de dyre malerier i dag se sig slået af mere budgetvenlige alternativer. Heller ikke de billige, masseproducerede malerier oplever samme popularitet som for bare få år siden, for når økonomien ikke rækker til den ægte vare, søger især de unge forbrugere andre veje.
I stedet fyldes de private hjem med billig vægkunst i form af gamle filmplakater, grafiske print eller egne fotografier. Tiden er ganske enkelt løbet fra det abstrakte maleri. Kunsten i dag er ikke en langsigtet investering, men måske er det netop det, der har gjort den så populær. Med en plakat til et par hundrede kroner er det nemt at få ny kunst ind i hjemmet, og det kan godt retfærdiggøres at købe nyt, når moden eller humøret skifter. Der kan altid sættes noget andet i skifterammen, og vælger du at sætte flere plakater, print og fotografier sammen, kan du skabe dit eget udtryk.
Et personligt touch
Netop ønsket om en personlig indretning er også til at mærke hos webshoppen Wallstickerland, der laver wallstickers med motiver og citater. Vægklistermærkerne er en forholdsvis ny måde at udsmykke hjemmet på, der kan fungere som alternativ til indrammede billeder eller i kombination med anden vægkunst. På Wallstickerland.dk kan kunderne vælge deres foretrukne citat eller få specialfremstillet en unik wallsticker. Ifølge indretningseksperter er det unika-designet, der ligger til grund for populariteten.
Forbrugerne vil have personlig kunst og gerne noget, der er unikt. Den tendens har også flere designere og grafikere fået øje på, hvorfor der i stigende grad bliver solgt nummererede print i begrænsede oplag. Med et begrænset oplag får forbrugerne følelsen af at have købt et unikt produkt og for særligt populære print kan det være muligt at bevare værdien eller ligefrem forøge den. Så kan den billige vægkunst måske alligevel kaldes en investering.
Kunsten rykker udenfor
Med udbuddet af billige plakater og wallstickers kommer det nok ikke som en overraskelse, at der igen bliver handlet kunst i stor stil. Særligt for vægklistermærkerne er også den fordel, at de kan bruges på flere forskellige overflader, og kører du en tur i et almindeligt villakvarter, vil du se, at kunsten faktisk er rykket helt ud i indkørslen. Blandt Wallstickerlands mest populære produkter er nemlig klistermærket med familien, der kan sammensættes individuelt og klistres på postkassen sammen med familiens navne.
Det er ikke længere bare væggene, der viser personlighed – det er også postkassen.
Ovenstående indhold er sponsoreret