Fladskærm, klik. To liter skummetmælk, klik. Løvsuger, klik.
Bilka vil ikke længere nøjes med at lægge sit seneste tilbudskatalog på internettet, varehuset vil også sælge sine varer i cyberspace.
Bilka er netop begyndt at sælge bøger online, men det er kun begyndelsen. Det store forjættede mål regner varehuskæden med at nå i 2010, hvor planen er, at alle Bilkas 100.000 varenumre skal kunne købes på nettet.
Kent Nielsen, der har undervist i business på Handelshøjskolen i Århus er begejstret for det nye tiltag, som, han mener, er intet mindre end et gennembrud for dansk e-handel.
- Det er det, vi har ventet på de seneste syv til otte år, siger han, og fortsætter,
- Indtil nu har de etablerede detailkæder ikke gjort meget væsen af sig, hvad angår internethandel. Kun Coop har gjort, hvad jeg vil kalde, et halvhjertet forsøg på at sælge varer via nettet.
Kent Nielsen er ikke et øjeblik i tvivl om, at Bilka nok skal få succes med sit nye koncept, og han mener, at konkurrenterne hellere må hoppe med på vognen hurtigst muligt, for før eller siden vil de blive presset til også at gå online.
- Når Bilka begynder at sælge elektronisk, bliver Fona nødt til følge med, og når Bilka begynder at sælge dyner og sengetøj, bliver Jysk nødt til at tage udfordringen op.
Han påpeger, at det vil være en fordel for konkurrerende virksomheder at komme i gang med internethandlen med det samme, fordi det tager tid at opbygge erfaring og logistik. Ellers vil Bilka komme langt foran i cyber-kapløbet, lyder vurderingen fra Kent Nielsen.