Mange bilforhandlere fifler ifølge Ekstra Bladet med salg af demobiler, som i virkeligheden ikke er demobiler.
Forbrugerne kan dog ånde lettet op. I de fleste tilfælde vil de nemlig ikke bøde for, at deres bil er købt på lidt for opfindsomme vilkår.
Der er nemlig yderst sjældent, at Skat kommer efter privatpersoner, fortæller jurist Casper Schad fra FDM til Ekstra Bladet.
"Reglerne på området er ikke helt klare, men det vigtigste er, at man er i god tro. Er man i ond tro, er det et problem. Hvis forhandleren for eksempel siger, at man får en fabriksny bil, men at vi bare kalder det en demobil, så er den gal. Og så skal man være klar over, at man i Skats øjne er i ond tro, hvis et tilbud er for godt til at være sandt," siger Casper Schad til avisen.
Med lidt snilde ændres bilernes papirer så det fremgår, at den har kørt mindst 800 km, og dermed fritages bilen for den høje registreringsafgift.
På den måde kan forbrugeren spare penge og forhandleren putte flere penge i egen lomme. Dette er fuldt ud lovligt, hvis det er en demo-bil men klart ulovligt, hvis det ikke er.
Da reglerne er meget komplicerede, er der ikke præcise angivelser af, hvor meget en bil skal have kørt, før det kan betragtes som en demobil.
I foråret gennemførte Skat en række kontrolaktioner og stødte på forhandlere, der næsten udelukkende solgte demo-biler.