Når danskere sætter sig lunt til rette i deres Porsche Cayenne, Range Rover eller andre af de kæmpestore firehjulstrækkere, lægger mange fornuften i det læderpolstrede handskerum.
De store biler giver sammen med vinterdæk og elektronisk sikkerhedsudstyr som ABS-bremser en falsk tryghed for køresikkerheden, vurderer flere fagfolk.
»Når vi har møg- og snevejr i Danmark, er klassikeren, at de store biler ligger med høj fart i overhalingsbanen. Det er naturligvis ikke alle, men mange får en oversikkerhed i deres store biler. Men det ophæver altså ikke naturlovene. Er der glat, så er der glat,« siger konsulent Christian Skødt fra Forsikringsoplysningen.
Han har i årevis beskæftiget sig med trafiksikkerhed og danskernes mange bilulykker i dårligt vejr. Mantraet er fortsat lav hastighed og større afstand i snevejr – uanset bilens størrelse.
Hverken Forsikringsoplysningen eller Rådet for Større Færdselssikkerhed har tal, der viser, hvor mange kæmpebiler der er involveret i traffikulykker. Men i det store harmonikasammenstød ved Køge i sidste uge, hvor op mod 100 biler var involveret, var der også en del af disse kæmpebiler, der ikke klarede vejens is.
Ændrer adfærd
Norske forskere har dokumenteret, at chaufføren ændrer køreadfærd, hvis sikkerheden i bilen højnes. Deres sikre bil skal jo nok klare en problematisk situation.
»Folk i store biler føler sig bedre beskyttet bag deres tykke plader. De sidder højt og føler, at de har bedre forudsætninger for at overskue trafikken. Men de glemmer, at de samtidig er en større trussel for de andre trafikanter på grund af bilens vægt. Det giver førerne af disse biler et særligt ansvar for at køre forsvarligt,« siger dokumentationschef i Rådet for Større Færdselssikkerhed Jesper Sølund.
Havarikommissionen lavede i 2005 en rapport om varebiler, der viste, at mens det ’kun’ er hver tiende chauffør eller passager i en varebil, der dør i en trafikulykke, er det hver anden modbilist , der ikke overlever mødet.
»Det er ikke heldigt, at folk køber de store biler, da det går voldsomt ud over alle andre billister, hvis ulykken er ude, da de er så tunge,« siger Gitte Carstensen, seniorforsker ved Danmarks Transportforskning.