Den omfattende ombygningen på Nørreport Station i København begynder mandag.
Nu skal det være slut med københavnere, der springer for livet i et larmende kaos af cykler, biler og busser. Og hoster astmatisk på perronen, mens de venter på regionaltoget.
Efter mere end et årtis diskussioner er ombygningen af landets absolut travleste trafikknudepunkt, Nørreport i København, gået i gang.
Passagererne skal have langt bedre forhold end i dag, og når arbejdet er færdigt i slutningen af 2014, vil pladsen være svær at genkende.
Vejbane mod Købmagergade fjernes
Til den tid vil Nørreport være omdannet til en forlængelse af gågaderne fra det indre København, og regionaltogperronen vil være fuldstændig ombygget.
Men inden det bliver godt, skal trafikanterne belave sig på et par år med bøvl og ballade og trafikomlægninger.
Værst bliver det for bilisterne. Når arbejdet for alvor går i gang til december, vil pladsen blive helt spærret for kørende trafik.
Find en anden rute
Men Banedanmark anbefaler allerede nu, at man finder en anden rute end de vante:
"Vi inddrager en vejbane, og det kan ikke undgås at kunne mærkes. Fra december bliver der så lukket helt ned for privat bilkørsel mellem Jarmers Plads og Georg Brandes Plads, så bilister kan ligeså godt vænne sig til at finde en ny rute allerede fra i morgen, siger Mikael Bredsdorff fra Banedanmark til b.dk.
Det gælder også cyklister.
Cykelstierne langs Nørreport Station bliver ikke inddraget, men det vil være svært at køre forbi. Derfor anbefaler Banedanmark at man finder en anden vej.
I en lang periode vil regionaltogene heller ikke standse på Nørreport. S-tog vil derimod køre som hidtil.
Alle bliver ramt
“Vi gør os umage med at genere så få passagerer som overhovedet muligt,” siger Niels Tørsløv, der er chef for Center for Trafik i Københavns Kommune.
“Men det kan ikke undgås, at nogle af passagerne vil blive berørt. Til gengæld får vi en meget flot plads med langt bedre forhold for cyklister og passagerer, når den er færdig,” tilføjer han.
Københavns Kommune går om kort tid i gang med at orientere beboerne og passagererne grundigt. De første par måneder er der mest tale om forberedende arbejde, hvor entreprenøren skal indrette skurbyer og så videre. Derefter går selve byggeriet og ombygningen i gang.
Blandt de vigtigste ændringer er:
• Kørebanerne nedlægges på den del af Nørreport, der vender ind mod gågaderne fra City. Med andre ord kommer Nørreport til at være en del af gågadesystemet, så de fleste passagerer kan undgå at skulle zigzagge gennem et livsfarligt mylder af cykler, biler, taxaer og busser.
• De nuværende bygninger rives ned og erstattes af mere elegante udgaver. Det store neonskilt med 'Nørreport' bevares dog.
• Cyklisterne får 2.100 cykelparkeringspladser – flere end dobbelt så mange som i dag – med cykelstativer, der er udviklet specielt til pladsen. Cykelparkeringspladserne placeres i områder, der er en smule nedsænkede, så det nærmest kommer til at virke som cykelbede. Nogle af områderne overdækkes.
• 11 høje cylindre vil særligt i nattemørket virke som lysende søjler, der kan bruges til blandt andet at informere passagererne. I virkeligheden er de en slags skorstene. De skal sikre, at den forurenede luft fra regionaltogene, kommer væk fra perronen og spredes efter at være blevet renset.
• Regionaltogsperronen bygges helt om.
10 år undervejs
Planerne om at give passagererne på Nørreport bedre forhold har været mere end 10 år undervejs. Et af de første forslag lignede det nuværende på en række områder, men der opstod uenighed, fordi en del politikere ikke ønskede at begrænse biltrafikken op mod gågaderne.
Nu har de københavnske politikere imidlertid sagt ja til forslaget, og dermed kan DSB også sørge for, at den forurenede luft på regionaltogsperronen kommer til at leve op til myndighedernes krav. Partiklerne fra dieselmotorerne har gjort den sundhedsskadelig.
Mens arbejdet står på, kan man følge med i trafikomlægningerne på hjemmesiden Nynoerreport.dk. Her kan man også læse mere om, hvordan pladsen kommer til at se ud.