Tyske Audi vil frem til 2025 skille sig af med 9.500 ansatte i Tyskland.
Der skal i samme periode ansættes 2.000 nye medarbejdere til at fremme produktionen af elbiler og digitale løsninger. Det skriver nyhedsbureauerne dpa og AFP.
Det er en løsning, som er indgået mellem bilvirksomhedens ledelse og de ansattes fagforeninger. Der har længe været forhandlet mellem parterne om at sikre virksomhedens fortsatte drift.
Audi, som er en del af den mægtige VW-koncern, har salgsmæssigt befundet sig i en bølgedal, siden dieselskandalen med netop VW blev afsløret første gang i USA i 2015. Det har betydet, at Audi er blevet overhalet af sine nærmeste tyske konkurrenter, Mercedes-Benz (Daimler) og BMW.
Audi satser nu stort – ligesom resten af de tyske bilkoncerner – på elbiler. Med tiden vil al den know-how fra kompressionsmotorerne, som bilfabrikkerne igennem generationer, har tilegnet sig, blive ligegyldig. For det er bare ikke samme mennesker, som ved, hvordan en cylinder skal laves, som også nødvendigvis ved, hvordan et litiumbatteri skal virke.
Fyringerne i Audi er nok kun en del af en større fyringsrunde verden over hos bilfabrikkerne, kan man frygte.