Køerne vokser, benzinosen vælter ud af udstødningsrøret og tankstationerne har travlt.
Balladen i Iran og pres på olieforsyningen sender benzinpriserne i vejret, men det får ikke danskerne til at droppe bilen.
Danskerne gider ikke bus og tog, men tager både bilen til arbejde og i fritiden.
Det viser nye tal fra Transportvaneundersøgelsen hos DTU, skriver Berlingske.
"Når først du har lagt så mange penge for overhovedet at have en bil, er brændstofprisen en marginal udgift. Der skal meget til, før du laver helt om på dit kørselsmønster," siger leder af Data - og Modelcentret på DTU, Carsten Jensen, til Berlingske.
Prisen på benzin er de seneste fire år steget med 26 procent og prisen på diesel er i samme periode steget med 27 procent.
Men antallet af kørte kilometer på den danske asfalt er uændret, viser tal fra Danmarks Statistik.
Og det er ikke fordi danskerne i stor stil tager bilen til og fra arbejde. En stor del af bilkørslen sker i fritiden. 43 procent af de tilbagelagte kilometer sker i fritiden, 22 procent er ærindekørsel og kun en tredjedel er pendling.
Trafikforsker ved Roskilde Universitet, Malene Freudendal-Pedersen, er ærgerlig over, at benzinpriserne ikke får danskerne til at lade bilen stå.
"Benzinpriserne er endnu en af de små gradvise ændringer, vi er så vant til i vores hverdagsliv, som vi håndterer og kommer omkring. Desværre. For vi er slemme til at bruge vores bil til for mange ting, vi egentlig ikke har brug for den til," siger hun til Berlingske.
FDM, der er bilejernes landsorganisation, vurderer, at mange danskere ikke har et alternativ til bilen.
Kilde: B