»Har du lyst til at møde mennesker på nettet? Så er dette kursus for dig,« lokker Odense Centralbibliotek i en kursusbeskrivelse, der også lover, at der fortælles om hjemmesider som Facebook, Dating.dk og Senior-date.dk - og at der bliver mulighed for at oprette profiler undervejs.
Kommunikationschef på Odense Centralbibliotek forklarer, at kurset er et led i en længere række af internetkurser med forskellige emner.
»Mange synes, de er sat af, og vi hjælper dem til at bruge de her meget populære tjenester,« siger han.
Men er det bibliotekernes opgave at hjælpe borgerne med at date?
»Vi skal heller ikke hjælpe dem med at date, men vi vil gerne vise dem de her tjenester, lære dem værktøjerne og fortælle om de faldgruber, der måtte være. Lige nu er det de her sociale tjenester, andre gange handler det om skat.dk eller sikker e-handel. Vi gør meget ud af informationsformidling, som i høj grad foregår på nettet og i mindre grad via håndbøger i dag,« siger Kent Skov.
Ikke et kontaktbureau
Men Johannes Riis, litterær direktør på Forlaget Gyldendal, »kan ikke huske, at bibliotekerne tog sig af kontaktannoncer før i tiden.«
»Det er vist en ny forpligtelse,« siger han.
Johannes Riis frygter, at kurser af den karakter, Odense Centralbibliotek tilbyder, tager ressourcer fra bøgerne.
»Jeg kan ikke forstå, at skønlitteraturen skal bøde for, at bibliotekarerne synes, det er sjovere at vejlede borgerne i Facebook og netdating ¿ de klarer sig udmærket uden offentlig støtte og uddannede bibliotekarer.«
Er du ikke bare en gammel stivstikker?
»Jo, men som en gammel stivstikker mener jeg, at det her ligger uden for bibliotekernes kernekompetence,« siger Johannes Riis.
Pernille Schaltz sparkede for nylig gang i en debat om bibliotekernes fremtidige rolle, da hun som nytiltrådt områdechef for Københavns Hovedbibliotek erklærede, at størstedelen af bibliotekets gamle bøger skulle køres på depot til fordel for bedre plads til nye bestsellere.
Selvom hun ikke regner med at indføre kurser i Facebook og netdating på Københavns Hovedbibliotek, er hun uenig med Johannes Riis.
»60 procent af borgerne kan ikke finde ud af at bruge de offentlige selvbetjeningstjenester på nettet. I Ålborg holdt vi kurser i sms for ældre, og vi har i mange år hjulpet folk med at få en Hotmail, ligesom vi har et landsdækkende korps af bibliotekarer, der besvarer spørgsmål på Messenger. Og vi etablerede en info-ø i Second Life, dengang det var populært, og det var der borgerne var,« siger Pernille Schaltz.