Usikre. Umodne. Umulige.
Sådan bliver nutidens småbørnsforældre ofte beskrevet af pædagoger, eksperter og medier. Både når det gælder deres evne til at opdrage deres børn og til at indgå i et samarbejde med pædagoger og dagplejere. Men det har intet på sig. Det fremgår af en ny landsdækkende undersøgelse, der bliver offentliggjort i dag, som for første gang fremskaffer faktuel viden om, hvorvidt beskyldningerne om de umulige og besværlige forældre har noget på sig.
Sikre forældre
Og det har de ikke.
»Det er en myte, at forældre er usikre, og at de besværlige at have med at gøre for pædagoger, fordi de hele tiden vil have gode råd. Realiteten er, at forældre er ret sikre på, hvordan de skal opdrage deres børn, og at konflikterne mellem forældre og pædagoger er få,« siger forskningsleder og psykolog Bo Ertmann fra Teori og Metodecentret, der har udarbejdet undersøgelsen for de offentlig ansattes fagforening Fag og Arbejde (FOA)
Bo Ertmann mener, at myten om de umulige forældre er opstået, fordi nogle enkeltstående tilfælde om krævende og kritiske forældre er blevet fortalt igen og igen, og er kommet til at fylde meget i alles bevidsthed. Ikke mindst i pædagogernes.
Ingen konflikter
Men nu dokumenterer undersøgelsen, at forældre intet ønske har om, at pædagogerne skal bruge en masse tid på at rådgive dem om, hvordan de skal håndtere deres børn. For det føler de sig udemærket i stand til at tage vare om selv. Samtidig synes pædagogerne faktisk også, at de forældre de møder i deres dagligdag er dygtige og kompetente.
Kun syv en halv procent af medarbejderne blev ofte irriterede over forældre, der forventer, at de har styr på barnets tøj, eller at de altid har tid til at snakke med dem. »Så det her med krævende og besværlige forældre har altså intet på sig,« siger forskningsleder Bo Ertmann.
Blot to procent af forældrene havde en konflikt med en pædagog, da undersøgelsen blev lavet.
Blot tre procent af pædagogerne havde en konflikt med en forælder.
Det er en myte, at højtuddannede er mest besværlige. Faktisk har de størst tillid til pædagogerne.