Denne artikel er oprindeligt bragt på mediet luftfart.nu og bliver publiceret på Avisen.dk som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af den jourhavende på Avisen.dk.
Discountkæmpen Wizz Air blev i sidste uge blev selskabet kendt endegyldigt skyldig i diskrimination af en gruppe medarbejdere, der havde forsøgt at starte en fagforening.
Det skriver mediet luftfart.nu.
Wizz Air har i lang tid haft et blakket ry, når det kommer til de ansattes vilkår.
Det ungarske flyselskab fyrede i 2014 19 kabinemedarbejdere, efter de havde stiftet og meldt sig ind i en fagforening.
Siden har sagen verseret ved tre domstole, men nu har High Court of Cassation and Justice i Rumænien, som svarer til den danske Højesteret, endegyldigt afvist at imødekomme Wizz Airs appel om frifindelse.
- Det er en stor lettelse ikke bare for os, men for alle flyansatte i Rumænien, at højesteret har givet os medhold, siger Mircea Constantin, som står i spidsen for de flyansattes fagforening, til luftfart.nu.
Wizz Air er pålagt at betale en bøde på 25.000 lei svarende til 39.000 danske kroner.
Østeuropas Ryanair
Wizz Air har hovedsæde i Ungarn, men har i dag baser i en lang række primært østeuropæiske lande.
Herhjemme har flyselskabet fået tilnavnet ”Østeuropas Ryanair”.
Det skyldes delvist billige billetter og skyhøje gebyr, men mest af alt for selskabets nådesløse linje overfor personalet.
Mircea Constantin og kollegaerne fortalte i 2017 om deres oplevelser som medarbejdere i Wizz Air til Fagbladet 3F.
- Vi fik hele tiden at vide, at hvert minut kunne vi miste vores job. Vi havde ingen sikkerhed. Ligegyldigt hvor hårdt du arbejdede, havde du stadig stress. Du vidste ikke, om du stadig havde dit job i morgen,« fortalte en af fyrede kabinemedarbejdere dengang til Fagbladet 3F.
Advokat: Wizz Air slipper billigt
Med højesteretsafgørelse er den fremadstormende lavpriskæmpe, som i dag beflyver 19 ruter til danske lufthavne, definitiv kendt skyldig i diskrimination af sine ansatte.
Costel Glica er advokat og har ført sagen for de ansatte ved samtlige tre retsinstanser:
- Dommen er meget vigtig for retten til at organisere sig og statuerer et eksempel på, at denne form for opførsel ikke vil gå ubemærket hen og har konsekvenser. På sigt bør disse afgørelser dog også ledsages af en bøde, der står mål med virksomhedens deres forretningstal, siger han til luftfart.nu.
Skuffet over afgørelse
I en kommentar til Luftfart.nu skriver selskabet, at man er »skuffet« over afgørelsen, men at man vil »overholde« reglerne.
Selskabet har dog ikke svaret direkte på, hvordan man vil forholde sig til nye fagforeninger, men skriver:
- Mens Wizz Air ikke har nogen repræsentative fagforeninger, stoler Wizz Air på direkte og åben kommunikation mellem kolleger og ledende medarbejdere, som er grundlaget for den unikke, stærke holdkultur på flyselskabet, skriver selskabet videre i en længere udtalelse.
Selskabet forsvarer sig med at medarbejderundersøgelser viser, at en medarbejdertilfredshed på 85 procent, imens et medarbejderråd sikrer en effektiv tovejskommunikation mellem ledelsen og medarbejdere.
Wizz Air beskæftiger 3.686 medarbejdere og råder over 93 fly, der sidst år fløj rundt med 29,6 millioner passagerer.