Berlingske mister terræn i aviskrigen

Mediebureauer spår, at Det Berlingske Hus ender som taber i den omfattende aviskrig.

?Mindre størrelse ? mere format?, lyder det nye slogan for Berlingske Tidende. Og det ser ud til at ramme plet, i hvert fald med hensyn til størrelsen. Det Berlingske Hus ser således ud til at blive den store taber i den verserende aviskrig. Det mener flere mediebureauer, skriver Økonomisk Ugebrev mandag.

Selv om Det Berlingske Hus det seneste år har sendt en ny gratisavis, Dato, på gaden og relanceret både trafikavisen Urban og Berlingske Tidende var læsertallet for hele Det Berlingske Hus i oktober præcist det samme som 12 måneder siden.

Til sammenligning er JP/Politikens Hus gået fremad med 16 procent i samme periode.

»24timer (JP/Politikens gratisavis, red.) er langt mere gennemarbejdet end Dato, der virker som om, den mest er sendt ud for at skaffe et alibi, og den har næsten heller ikke nogen læsere. Samtidig er Politiken ikke nær så afhængig af annonceindtægter som Berlingske Tidende er,« siger Steen Knudsen, nordic media director i mediebureauet IUM til Økonomisk Ugebrev.

Berlingske Tidende mener, at det er utroværdigt, da læsertallene for gratisaviserne er fra en anden undersøgelse end de resterende.

Berlingske Tidende havde i oktober havde 14,2 procent færre læsere end samme måned 2005, mens JP og Politiken oplevede et fald i læsertallene på henholdsvis 8,4 og 9,9 procent.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.