Åbningen af den tyske hovedstad Berlins nye hovedlufthavn synes at blive yderligere forsinket. Den skulle have været åbnet 3. juni i år, men af forskellige årsager blev premieren udsat til næste forår, og den viser sig heller ikke at holde.
- Så vidt jeg er orienteret, så har vi også aflyst 17. marts som ny åbningsdag, siger Anton Hofreiter, der er formand for transportudvalget i Forbundsdagen, til tv-stationen ARD.
- Lufthavnstilsynsudvalget vil torsdag diskutere, hvordan vi kan komme videre, og om vi kan fastsætte en anden dato, siger han til avisen Tagesspiegel, som skriver, at lufthavnen næppe åbner før i anden halvdel af 2013.
Mens der spekuleres på livet løs, siger selskabet, der er ansvarligt for den forsinkelsesplagede lufthavn, at der ikke er nogen ny udvikling.
- Åbningsdatoen vil efter vores forventning fortsat være 17. marts 2013, hedder det i en erklæring.
Lufthavnen Berlin-Brandenburg International skal erstatte regionens to nuværende trafikknudepunkter for flytrafik. Det er Schönefeld lidt sydøst for Berlin, som Berlin-Brandenburg delvis bygger på, og Berlin-Tegel, som ligger i den nordvestlige del.
Åbningsdagen var fastsat til 3. juni, men den blev ramt af forsinkelser, og en række embedsmænd måtte røde i hovederne udsætte åbningsdagen på ubestemt tid på grund af problemer med brandsikkerheden.
Tysklands to største luftfartsselskaber, Lufthansa og Air Berlin, har givet udtryk for stor vrede over fiaskoen, og projektet er blevet noget af en vittighed i Berlin og en voldsom hovedpine for hovedstadens populære borgmester, Klaus Wowereit.
Det ny ultramoderne anlæg, der er udstyret med en pengemaskine af et indkøbscenter, som alle moderne lufthavne skal have det, ligger i hovedstadens sydlige udkant i delstaten Brandenburg og er primært tilgængelig med tog.
27 millioner mennesker ventes årligt at rejse gennem lufthavnen, der er dimensioneret til at klare den stigende trafikmængde til Berlin, der oplever en sand opblomstring i turismen.
/ritzau/AFP