En fyreseddel. Det endte det i juli 2018 med for lastbilchauffør Peter Senovilla, efter at han havde bedt om lønforhøjelse sammen med 21 andre filippinske chauffører. Chaufførerne var ansat i Kurt Beier Transports polske datterselskab HBT Internationale Transporte.
Chaufføreren mener, at fyringen er ulovlig, og han har nu lagt sag an ved den filippinske arbejdsret mod Beier-selskabet og et filippinsk agentur med krav om 205.000 kroner for manglende løn og godtgørelse. Det skriver Fagbladet 3F.
50-årige Peter Senovilla har kørt lastbil i Europa med udgangspunkt fra en containerlejr hos den danske vognmandsvirksomhed Kurt Beier Transport i Padborg. Konflikten med Beiers polske datterselskab opstod, da de 22 filippinske chauffører sendte et brev til deres arbejdsgiver, hvor de bad om at få en højere løn end de 1.060 euro om måneden – eller cirka 7.900 kroner – som de tjente. Samtidig gjorde chaufførerne opmærksom på, at andre filippinske chauffører i Europa tjente mellem 1.500 og 2.000 euro om måneden.
- Vores danske chef Dennis Christiansen blev meget sur på os filippinske chauffører. Jeg blev fyret. Han mente, at jeg var ansvarlig for brevet og leder af gruppen, siger Peter Senovilla, da Fagbladet 3F møder ham i Filippinerne.
- Min familie blev meget kede af det, da jeg blev fyret. Jeg var ene forsørger. Nogle af mine børn græd. Jeg fik ikke en flybillet hjem. Det var meget umenneskeligt, siger han.
I efteråret rejste Peter Senovilla en sag mod HBT Internationale Transporte og agenturet United Primover ved den filippinske arbejdsret.
- Jeg vil have retfærdighed. Jeg betaler min bror de penge, jeg har lånt, hvis jeg vinder sagen. Hvis jeg ikke vinder sagen, får han ikke sine penge. Jeg beder til Gud om, at jeg vinder sagen. Det samme gør min hustru og børn, siger Peter Senovilla.
Han blev i august 2017 hyret af HBT Internationale Transporte på en toårig kontrakt. Han fik jobbet via det filippinske agentur United Primover. Det kostede ham i alt 16.500 pesos – cirka 2.050 kroner – at få jobbet, fortæller han. 5.000 pesos til United Primover, 10.000 for papirarbejde og 1.500 for medicinsk undersøgelse og transport.
Alle pengene lånte chaufføren af sin bror, fordi han ikke selv havde dem.
Fagbladet 3F har bedt om kommentarer til fyringen og retssagen fra den danske rekrutteringsmanager hos HBT Internationale Transporte, Dennis Christiansen. Men han har ”ingen kommentarer”, oplyser han.
Fagbladet 3F er dog kommet i besiddelse af et brev i sagen fra Dennis Christiansen til den filippinske ambassade i Polen. Her skriver den danske chef blandt andet:
”Chaufføren Mr. Senovilla forsøgte at starte et oprør i vores firma, selvom han har en kontrakt, som er blevet godkendt af den filippinske, oversøiske arbejdsadministration. Han forsøgte at kræve højere løn”.
Dennis Christiansen skriver også i brevet, at han mener, at Peter Senovilla er mentalt ustabil.
Fagbladet 3F har også forsøgt at få kommentarer fra United Primover, men ledelsen hos det filippinske agentur har afvist at lade sig interviewe. Det fremgår af dokumenter i retssagen, at United Primover afviser chaufførens anklage om, at han er blevet ulovligt fyret.
Chaufføren fortæller, at han nu tjener 400-500 pesos om dagen ved at transportere folk rundt på motorcykel i Filippinerne. Det svarer til cirka 50-62 kroner.
Han forventer, at der kan gå op til to år inden, at retssagen er endeligt afgjort.
Fagbladet 3F