Det var meget problematisk for Emil Midé Erichsen, da båden Havana fik motorproblemer mellem Bali og Borneo.
Motoren er nemlig ikke Emils' domæne. Det er lillebror Theis, som er bådens motor-ekspert. Men han var på det tidspunkt ikke om bord.
- Motorproblemer kan næsten ikke komme på et mere ubelejligt tidspunkt. Men uden maskinmesteren er der ikke andet for end at prøve sig frem, og min mistanke går på beskidt diesel og et filter, der er stoppet til, fortæller Emil Midé Erichsen i onsdagens afsnit af tv-serien "Kurs mod fjerne kyster".
Siden de to brødre var små har rollefordelingen været naturlig: Emil er kaptajnen, mens Theis er styrmanden og den, der kan fikse motoren.
Men Emil er på rette spor. Noget tyder nemlig på, at den diesel de fik om bord på øen Flores i Indonesien ikke var helt ren.
- Det er lidt angstprovokerende, for hvis det ikke lykkes, er der edderpiveme langt til Borneo, for lige nu sejler vi 0,8 knob (cirka 1,5 km/t, red.) på sejl og ifølge vejrudsigten bliver det ved sådan, siger Emil Midé Erichsen i afsnittet.
Det lykkes for Emil at få lavet motoren, og Havana kan fortsætte sin tur over Javahavet til Borneo. Her venter Theis og resten af familien. Men oplevelsen har alligevel sat lidt tanker i gang.
- Jeg tænker jo ikke over det til hverdag, men i sådan en situation her, går det op for mig, hvor afhængige Theis og jeg har været af hinanden igennem de seneste tre år, fortæller siger Midé Erichsen.
Næste afsnit af "Kurs mod fjerne kyster" sendes onsdag klokken 20.00 på TV 2.