28.000 kroner. Så meget kan der være i prisforskel på den dyreste og den billigste kistegravplads for medlemmer af folkekirken. For ikke-medlemmer er forskellen op til 34.000 kroner.
Det viser en forbrugerredegørelse fra 2006, der er lavet af Forbrugerstyrelsen og som blev offentliggjort i går. Samtidig kan priserne på bedemandsydelser som kiste, rustvognkørsel og ilægning i kiste samle set svinge med 9.400 kroner.
Redegørelsen fastslår, at prisforskellene gør det svært for folk, der har mistet en pårørende at få overblik over priserne og på forhånd gennemskue, om de høje priser dækker over en bedre kvalitet.
Landsformanden for Danske Bedemænd Lars Askholm ser ikke noget problem.
»En bedemand er frit stillet til at tage, hvad han vil for sine ydelser. Det er en forretning som alt muligt andet. Jeg ved ikke, hvor seriøs den redegørelse er, og jeg vil ikke kommentere en prissammenligning, som jeg ikke selv har set grundlaget for,« konstaterer Lars Askholm.
Henriette fra København mistede for nylig et familiemedlem. Hun fik en så urimelig behandling, at hun har klaget til et nyt ankenævn, der er oprettet af bedemandsbranchen og Forbrugerrådet..
»Bedemanden nævnte på intet tidspunkt nogle priser. Vi måtte hale svaret på prisen for kisten, der koster 4.200 kroner, ud af ham. Vi sad der i sorg, og jeg fik følelsen af, at bedemanden benyttede sig af det. Det er jo ikke som at gå i supermarkedet og købe kartofler,« forklarer Henriette.
»Da vores familiemedlem skulle hentes på plejehjemmet kom bedemanden og fortalte, at han tager 537 kroner bare for at levere kisten. Oven i det koster det 600 kroner, fordi han skulle have en hjælper med til at bære vores afdøde fra sengen over i kisten. Han tog også 1500 kroner for at køre fra Skovlunde til Ballerup. Der er 4,4 kilometer,« siger Henriette og fortællere videre:
»Da vores pårørende skulle brændes, blev hun fragtet fra kølerummet til ligbrændingen. De to rum ligger på samme adresse. Alligevel koster det 900 kroner,«
Familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (K) mener, det kan være svært at stille spørgsmål om priser i en situation, hvor man er ulykkelig.
»Derfor er det vigtigt, at vi får et mere gennemsigtigt marked og bedre prisoplysning, så forbrugerne også i de situationer bliver stillet så godt som muligt,« siger han.