Af Ole Christiansen, Århus
Det er velkendt, at knallerter/scootere forurener, hvad der svarer til cirka 50 personbiler. De nyeste udgaver, der opfylder de seneste miljøkrav, forurener kun , hvad der svarer til 12 biler ifølge Miljøministeriet.
Problemet er, at det bare ikke er godt nok. Disse køretøjer bliver der tilsyneladende flere og flere af, på samme måde som de pansrede køretøjer (læs firehjulstrækkere), der uanset al snak om CO2-effekt eller andre giftstoffer, er at finde i hobetal i vores storbyer, såvel som ude på de små landeveje, selvom de rettelig burde køre rundt i Iraks ørken sammen med de andre militærkøretøjer.
Vi mangler en debat
Hvor vi dog mangler en offentlig værdidebat i dette land, hvad angår konkrete tiltag, der kan befri os for disse urimeligt forurenende køretøjer. Vi, der elsker at cykle, er netop ekstra akut udsat, når en knallert/scooter kører forbi. En stram kondenseret hørm hænger i luften og fordobler vel nærmest risikoen, hvad angår de uskyldige lunger, der på denne måde bliver offentligt voldtaget og forkorter den sagesløse cyklists liv.
Hvorfor accepterer vi dette transportmiddel i dagens Danmark/EU, og hvad kan eller vil vore politikere gøre?
Ingen berettigelse
Et forbud er vel utænkeligt, men så må vi regulere det gennem skatten, så forureneren kommer til at betale langt mere end nu. Dette transportmiddel har ganske enkelt ikke nogen legitim eksistensberettigelse.
Globalt aspekt: Hvis Danmark turde forbyde dette urimeligt stinkende og larmende transportmiddel, kunne dette måske forplante en bevidsthed til den tredje verdens byer, hvor problemet er helt ude af proportioner.