På stationer rundt omkring i hele landet har togpassagerer søndag oplevet fejl i de automatiserede højttalerudkald, der giver information om togafgange.
Fejlen er opstået i en computer, der styrer udkaldene. Det betyder, at der søndag har været meldinger om forsinkede tog, selv om de har kørt til tiden.
Det fortæller Christopher Mortensen, der er pressemedarbejder i Banedanmark.
- Der er tale om en systemfejl, som gør, at udkaldene siger, at togene er forsinkede, selv om de er rettidige, siger han.
Det får selskabet til helt at slette udkaldene fra omkring klokken 18.
- Der vil kun være udkald på tog, der er ved at afgå, og dem kan man stole på. Den information vil også stå på skærmene, forklarer Christopher Mortensen.
Der er kort før klokken 18 endnu ingen prognose på, hvornår der vil blive rettet op på fejlen i systemet.
Men de informationer, der er på Rejseplanen og på skærmene på de forskellige stationer, er ifølge pressemedarbejderen korrekte.
Fejlen gælder på fjernbanen og strækker sig derfor over hele landet, lyder meldingen søndag sidst på eftermiddagen.
- Vores leverandør er på sagen og arbejder på højtryk for at få det løst, siger pressemedarbejderen.
I slutningen af sidste måned var der også problemer med information til rejsende med tog. Det stod på fra torsdag 21. juni til søndag 24. juni.
Her var det en omfattende netværksfejl, der var skyld i bøvlet. Her var det dog både udkald og informationen på skærmene, der ikke var i top. Heller ikke Rejseplanen var dengang fuldt opdateret.
/ritzau/