Siden det kom frem, at den bedrageritiltalte og forsvundne direktør for IT Factory har fået negative historier om momssnyd gemt væk i Google, har Concept Interest fået mange nye henvendelser.
"Siden den her omtale startede har vi fået over 20 nye kundehenvendelser og de syv er fra børsnoterede virksomheder. Halvdelen er allerede blevet til deciderede aftaler," fortæller direktør Thomas B. Rosenstand til Nyhedsbureauet Newspaq.
Normalt foretager Concept Interest såkaldt "søgemaskineoptimering" for 40-50 kunder om året.
I 12-14 tilfælde er der tale om reputation management, hvor prisen ofte er oppe på mellem 50.000 til 80.000 kr. - afhængig af hvor meget "dårlig omtale", der skal gemmes af vejen.
Ligesom i USA, hvor virksomheder i stor stil hyrer it-virksomheder til f.eks. at manipulere med rækkefølgen af oplysninger på søgemaskiner som Google, er det på vej frem i Danmark.
Det gælder dog ikke kun virksomheder. Også højt profilerede og kendte personer er ved at få øjnene op for, at man kan gøre noget ved negativ omtale.
"Rigtig mange mennesker har ikke været klar over, at man kan arbejde med de her ting. Men det er helt klart på vej. Hvis man tager en højere placeret direktør, der signalerer, at han er åben for kontakt af en headhunter, så ville det være oplagt at få ændret noget i Google, hvis der står noget grimt," siger Thomas B. Rosenstand.
Han fortæller, at Concept Interest har en etisk grænse, der forbyder firmaet at fjerne oplysninger om resultatet af en dom.
I tilfældet Stein Bagger var han tiltalt for momssvindel med luksusbiler, men blev frifundet. Derfor sagde Thomas B. Rosenstand ja til at tage opgaven.
"Det kunne IT Factory dokumentere. Men ligeså snart der er tale om en sag, der er i gang ved en domstol, eller hvis en kunde vil have os til at fjerne resultatet af en dom, så siger vi nej tak," fortæller han.
I Danmark er der flere, der tilbyder søgemaskineoptimering. En af dem er Mikkel deMib Svendsen, der har ti fastansatte og har rådgivet store børsnoterede virksomheder i USA.
"Der er klart en stigning i det i Danmark som hænger sammen med en bevidstgørelse om at 'hov', det kan man også. Jeg ser det som en modning af onlinemediet, at folk indser, at logikken bag det er det samme som i andre medier," siger han med henvisning til, at internettet er et medie, der kan påvirkes som alle andre.
Den opfattelse har man også hos markedsføringsbureauet Guava.
"Vi ser opgaven som en PR-opgave, ligesom man går ind og bearbejder pressen til at skrive noget positivt," siger koncerndirektør Brian Mertz Pedersen til Newspaq.