Få dage gamle lam, som lige har forladt mors mave, aflives og flåes under ekstreme smerter for at ende som danske modepelse.
Det viser en gennemgang af de namibiske karakul-avleres rapport, som pelsauktionen Kopenhagen Fur ellers har brugt til at rense sig med. Kopenhagen Fur har eneret på at sælge pelse fra afrikanske karakullam og solgte sidste år lammepelse for hundrede millioner kroner. Det kan stoppe nu, efter at et folketingsflertal efter Nyhedsavisens afdækning vil forbyde salg af pelse fra nyfødte lam.
Ifølge den 44 sider lange namibiske rapport får lammene skåret halsen over uden de er bedøvet med et elektrisk stød.
»Det betyder at, de nyfødte lam dør under intense og ekstreme smerter uden bedøvelse. Lammene lider, og det gør mødrene også, fordi de som alle mødre vil beskytte deres unger. Og det er bare efter avlernes egen rapport,« siger souschef Pierre Grzybowski fra verdens største dyreorganisation, Humane Society of the United States, pels-kampagne.
Står selv for kontrollen
Nyhedsavisen har bedt ham læse det namibiske karakulnævns egen etiske kodes, en såkaldt ’code og practice’-rapport.
I rapporten kan man læse, at næsten al pelsavl med nyfødte lam foregår på enorme farme, at der laves pelse af fostre, og at Namibia ikke har nogen lov om dyrevelfærd. Den eneste kontrol foretages af samme Namibian Karakul Board som står for eksporten.
»Det er lige som at sætte ræven til at vogte høns, når der ikke er nogen uafhængig kontrol. Uhyggeligt bekymrende,« siger Pierre Grzybowski.
Dyrenes Beskyttelse mener, at Kopenhagen Fur øjeblikkeligt bør stoppe salget efter at have set rapporten.
»Den rapport er jo kun et stykke papir. Enten må Kopenhagen Fur stoppe med at sælge lammepelsene, eller også må de sikre sig, at der er en ordentligt kontrol af dyrevelfærd,« siger direktør Ole Münster, der kalder produktionen »uetisk.«
Pelsauktionen Kopenhagen Fur vil tage hele Folketingets dyrevelfærdsudvalg til Afrika for at se avlen. De vil dog ikke forholde sig til kritikken.
»Men jeg vil meget gerne invitere Nyhedsavisen med ned for at se produktionen. Vi har ikke noget at skjule,« siger kommunikationschef Sander Jacobsen.