Det australske flyselskab Qantas har sagt farvel til selskabets sidste Boeing 747. Og den pensionsmodne jumbojet blev sendt afsted med en sidste lille krølle på halen, idet piloterne tegnede Qantas’ logo - en kænguru - i luften over det østlige Australien.
Inden da havde cirka 150 mennesker forsamlet sig i Sydneys internationale lufthavn for at tage afsked med flyet, som også fik et brusebad som tak for tro tjeneste.
150 mennesker sagde pænt farvel til jumbojetten. (Foto: Ritzau Scanpix)
- Det er svært at overdrive den betydning, som 747’eren har haft på luftfarten - ikke mindst for et land, der er så fjerntbeliggende som Australien, lød det fra Qantas-direktør.
Jumbojetten skulle efter planen først have været skrottet om et halvt år, men på grund af coronakrisen blev flyet sammen med flere andre sendt ud af cirkulation tidligere end forventet. Sidste stop for den australske jumbo bliver den store flykirkegård i den amerikanske Mojave-ørken.
Qantas er ikke det eneste flyselskab, der vælger at skille sig af med 747’erne. Også British Airways har bebudet, at man vil skrotte alle selskabets jumboer til fordel for mere brændstof-effektive fly som Airbus A350 eller Boeings 787 Dreamliner.
Last week, British Airways announced that it would also retire all of its Boeing 747s, adding that it would operate more flights on more fuel-efficient planes such as the new Airbus A350s and Boeing 787 Dreamliners.
Den sidste hilsen inden turen til kirkegården i USA. (Foto: Ritzau Scanpix)
Fakta:
Den første udgave af Boeing 747’eren blev sendt i luften 9. februar 1969, og flytypen, som siden er blevet produceret i en række opdaterede versioner, har altså dermed mere end 50 år på bagen. Ifølge Wikipedia er der i alt leveret 1.552 stk. 747’ere på verdensplan. Boeing 747 var desuden involveret i historiens største flyulykke, da to jumboer i 1977 kolliderede på startbanen på Tenerife og 583 mennesker omkom.