Ro i timerne. Bedre trivsel.
Undervisningsassistenter, der støtter lærerne i folkeskolen, er fremtiden.
Det mener FOA, der vil have gjort det nuværende forsøg med undervisningsassistenter i en række kommuner permanent.
"Det, vi hører fra vores medlemmer, er, at det skaber større ro og bedre trivsel i klasserne. Man får fat i nogle af de børn, der har særlige vanskeligheder," siger formand for den pædagogiske sektor i FOA, Jakob Sølvhøj, til Newspaq.
Regeringen satte sidste sommer et forsøgsprojekt i gang med undervisningsassistenter i små 30 kommuner blandt andet Viborg og Skive. Forsøget skal køre til udgangen af 2011.
Men i FOA mener man ikke, at der er grund til at vente ét år mere med at vurdere, hvorvidt man skal gøre forsøgene permanente.
"Både de danske erfaringer og erfaringer fra udlandet er meget lovende, så vi opfordrer regeringen til at gøre ordningen permanent nu," siger Jakob Sølvhøj.
I Finland og Norge har man længe haft succes med undervisningsassistenter i folkeskolen.
Der er i princippet tale om et to-lærer system, hvor læreren gennemfører undervisningen, mens undervisningsassistenten yder lektiehjælp og støtter de børn, der har svært ved at koncentrere sig og være stille.
Det er typisk pædagogmedhjælpere og folk med en etårig uddannelse som pædagogisk assistent, der varetager jobbene.
Systemet har også til formål at ruste flere unge til at tage en ungdomsuddannelse.
Og det er der brug for herhjemme påpeger FOA's formand, Dennis Kristensen.
"Som det er lige nu, får omkring 20 procent af en årgang ingen ungdomsuddannelse. Der er i højeste grad brug for at gøre noget," siger han.
Socialdemokraternes leder, Helle Thorning-Schmidt, har ligeledes talt lunt om undervisningsassistenter i folkeskolen.
Så sent som i søndags sagde hun således til Politiken:
"Desuden skal flere pensionerede lærere, studerende eller pædagoger fungere som undervisningsassistenter i de klasser, hvor der er behov for det. Det skal gøre det nemmere for lærerne at skabe ro i timerne og hjælpe svage elever."