Danske topledere bør blande sig mere i den offentlige debat. Det mener toplederen og debattøren Asger Aamund.
Berlingske Business har spurgt sit panel af ledere i nogle af de 1.000 største danske virksomheder, om "man som samfund ikke kan forvente, at topchefer blander sig i den offentlige debat".
Hertil svarer 84 procent, at topchefer bør deltage, men kun i emner, der kan have interesse for virksomheden.
På spørgsmålet om, hvorvidt de bør blande sig i emner, der ligger uden for virksomhedens interesse, er svaret overvejende nej, nemlig 55 procent.
Og det er ikke godt nok, mener Asger Aamund. Han synes, at toplederne skal tage bladet fra munden i alle henseender:
- Det kan godt være, at det er dygtige virksomhedsledere, vi har herhjemme, men det er også nogle tøsedrenge, hvad angår den offentlige debat, det må man erkende, siger han til Business.dk.
Han mener, at det sagtens lade sig gøre at adskille virksomhedens og ens personlige holdninger, så der er ikke grund til at tro, at personlige holdninger sidestilles med virksomhedens.
Hver tredje er helt væk
Mere end en tredjedel af lederne holder sig helt væk fra den offentlige debat. De kommenterer slet ikke på emner som briternes exit fra EU, Brexit, eller 2025-planen fra regeringen, viser rundspørgen.
Faktisk har kun en smule mere end halvdelen af toplederne deltaget i den offentlige debat om emner, der ligger inden for virksomhedens interessesfære, skriver Business.dk.
Tro på fremtiden
Til gengæld tror langt de fleste i panelet på, at fremtiden vil vende op og ned på tallene. Her tror syv ud af ti topledere, at virksomhederne i fremtiden vil "være mere aktive i den offentlige debat om vigtige samfundsrelevante emner". Det ligger på linje med Asger Aamunds forhåbninger:
- Jeg har et lille håb om, at den yngre generation af erhvervsledere får lidt mere samfundsengagement, siger han til Business.dk.