Der kan blive sagt mange pæne ord om godt arbejdsmiljø, og så kniber det alligevel ofte, når der skal sættes handling bag ordene. Men med en arbejdspladsvurdering får både du, dine kolleger og
jeres arbejdsgiver noget konkret at forholde jer til.
En arbejdspladsvurdering – ofte forkortet til en APV – er en skriftlig rapport, der vurderer arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. En APV er et lovkrav. Det er arbejdsgiverens ansvar at den bliver lavet, og det skal ske i samarbejde med sikkerhedsorganisationen og de ansatte.
APV’en skal gennemgå alle arbejdsfunktioner og vurdere, om der kan opstå sundhedsproblemer på nogen måde. Den skal beskrive de arbejdsmiljøproblemer, virksomheden har – også de psykiske – den skal vurdere sygefraværet, og så skal den indeholde en handlingsplan for, hvad der skal forbedres og hvordan.
Nogle virksomheder vælger at få hjælp til APV’en fra en professionel arbejdsmiljørådgiver. Men der findes også meget vejledning af hente på nettet, blandt andet hos arbejdsmiljørådene for de forskellige brancher.
Der skal laves en ny APV mindst hver tredje år, samt hvis arbejdet ændrer sig markant. Den skal være kendt og tilgængelig, så alle på arbejdspladsen har mulighed for at se den.