De fleste virksomheder benytter sig af en APV, som er en vurdering af arbejdspladsen, hvad angår både fysiske, psykiske og ergonomiske forhold. Det er et forløb, hvor, ofte eksterne konsulenter, vurderer virksomheden som arbejdsplads ud fra en masse parametre.
En APV, arbejdspladsvurdering, indebærer ofte en undersøgelse af tilfredsheden blandt de ansatte, arbejdsvilkår, arbejdsmiljø og sikkerhed. Denne vurdering er lovpligtig for virksomheder ifølge arbejdsmiljølovgivningen. En APV benyttes som værktøj til at udpege og blotlægge områder, hvorpå der er mulighed for forbedring.
En arbejdspladsvurdering munder ofte ud i en længere overlevering til virksomheden, hvorefter der er udgangspunkt for en god dialog med de ansatte om eventuelle optimeringspunkter i virksomheden og dens processer og fysiske rammer.
En sådan undersøgelse, APV, skal foretages minimum hvert 3. År, hvor de i samme omgang skal foreligge en skriftlig arbejdspladsvurdering. Det er en arbejdsgivers ansvar at denne vurdering bliver foretaget og igangsat.
Hvem kan hjælpe min arbejdsplads med en APV?
Det kan være svært selv at skulle foretage sig en sådan omfattende undersøgelse, hvorfor det ofte er eksterne kræfter som udføre vurderingen og står for forløbet. Det kan blandt andet være en arbejdsmiljø virksomhed som Joblife.
Deres konsulenter arbejder hver dag med arbejdsmiljø inden for arbejdstilsynets 5 områder. De har høj ekspertise i at vejlede virksomheder til en forbedret arbejdsplads og foretage vurderinger såsom en APV. De laver professionelle kortlægninger af virksomheden, og hjælper igennem en efterfølgende proces med handleplan for at opnå disse mulige forbedringer.
Du kan ofte få hjælp til at vide, hvordan du følger op på diverse forløb, og hvordan du behandler processen. Dertil også hvordan du prioriterer de forskellige indsatser, og deres betydning for forbedringerne.
Hvordan foregår en APV - Arbejdspladsvurdering?
Når du skal foretage en APV kan du gøre dette på mange måder. Joblife benytter sig eksempelvis både af kvantitative samt kvalitative undersøgelser. De kvantitative undersøgelser består i en masse spørgeskemaundersøgelser, hvor alle ansatte får mulighed for at udfylde et længere skema med spørgsmål angående arbejdsmiljøet både fysisk og psykisk.
Ved de kvalitative undersøgelser i en APV går de ind og undersøger forholdene gennem workshops, interviews, walk-and-talk med ansatte og ledelse. Denne type undersøgelser giver et dybere indtryk i den enkelte historie og kan give en andet perspektiv og dybde end spørgeskemaundersøgelserne.
Der findes ofte mange smarte teknologiske løsninger på at lave diverse vurderinger af arbejdspladsen, som i samme omgang kan vurdere og analysere, men det er vigtigt med de kvalitative undersøgelser og forhøre sig blandt de ansatte.
Joblife udfører også en udvidet eller særlig APV med fokus på biologi, kemi, støj og ATEX, hvor der her er særligt fokus på kortlægninger indenfor de fysiske rammer på arbejdspladsen, og hvordan det påvirker den ansatte og det fysiske arbjdsmiiljø.
Få styr på din APV og book en tid hos et konsulenthus eller andre relevante virksomheder, såsom Joblife, som hjælper dig med at kortlægge